Vai pret
kapitālismu drīkst izturēties kā pret Rietumu civilizācijas norieta izpausmi?
No vienas puses drīkst izturēties. Pat ir vajadzīgs izturēties. Taču no otras
puses nav ieteicams. Precīzāk – pilnā mērā nav ieteicams, jo kapitālismam ir
objektīvi apstākļi – cilvēces evolūcijas specifika un cilvēku dabas specifika.
Jēdziens
“kapitālisms” ir ekonomiskā abstrakcija, plašāk – vēsturiskā un kultūras abstrakcija.
Tātad ar šo jēdzienu tiek apzīmēts teorētisks vispārinājums. Jēdziens
“kapitālisms” ir kopjēdziens neskaitāmi daudziem un dažādiem vēsturiskajiem
procesiem Rietumu civilizācijā no tās pirmsākumiem līdz mūsdienām, neizslēdzot
kapitālisma turpmāko pastāvēšanu nenosakāmi ilgu laiku nākotnē. Nepieciešamībai
lietot jēdzienu “kapitālisms” nav redzams gals.
Tiem cilvēkiem,
kuri XX gadsimta otrajā pusē apguva marksisma-ļeņinisma caurstrāvotas sociālās zināšanas
un piedzīvoja “auksto karu” (kapitālisma un sociālisma ideoloģisko
konfrontāciju) būs zināms pārsteigums par kapitālisma jēdziena vēsturi.
Sociālisma zemēs dzīvojošajiem cilvēkiem kapitālisms tika sludināts kā
vislielākais ienaidnieks, visa sliktā un ļaunā iemiesojums, darbaspēka
ekspluatācijas ģēnijs. Kapitālisma likvidēšana tika uzskatīta par cilvēces
progresīvo spēku galveno politisko uzdevumu un mērķi.
Jēdziens
“kapitālisms” pirmo reizi tika lietots vēsturiski pavisam nesen – 1850.gadā
Francijā. Tas ir zināms pārsteigums. Vispirms no 1792.gada lietoja jēdzienus
“kapitāls” un “kapitālists”. Tātad šie jēdzieni Eiropā jau bija pazīstami pirms
Marksa. Vēl lielāks pārsteigums ir tas, ka Markss nelietoja jēdzienu
“kapitālisms”. Viņa tekstos šis jēdziens nav sastopams. Markss lietoja jēdzienu
“kapitāls”, “kapitālists” un “kapitālistisks”. Markss izmantoja tādus
apzīmējumus kā “kapitālistiskā sabiedrība”, “kapitālistiskais ražošanas veids”.
Ļeņins lietoja jēdzienu “kapitālisms” jau XIX gadsimta beigās sacerētajos
darbos. Engelss jēdzienu “kapitālisms” lietoja ļoti reti.
Kapitālisms kļuva
pētnieciskais priekšmets XIX gadsimta vidū. Pirmajā laikā pret kapitālismu
izturējās kā pret kapitāla un kapitālistu varas formu. Jau no paša sākuma
pētnieki centās nošķir kapitālisma vēsturiskās modifikācijas. 1870.gadā,
piemēram, rakstīja par “liberālo kapitālismu”.
Vācu sociologi Makss Vēbers un Verners Zombarts kapitālismā
akcentēja mentalitātes faktoru. Vēbers uzmanību pievērsa protestantu
mentalitātei kā būtiskam dzinējspēkam kapitālisma attīstībā. Zombarts uzmanību
pievērsa ebreju mentalitātei, kā arī etniski plašākam mentālajam fenomenam,
kuru viņš dēvēja par “kapitālisma garu”. Tā pamatā esot trīs mentālās īpašības:
1) tieksme gūt peļņu, 2) ekonomiskā racionalitāte un 3) kalkulācija.
Kā jau minēju,
kapitālisma pamatā ir objektīvi apstākļi - cilvēces evolūcijas specifika un
cilvēku dabas specifika. Saprotams, runa ir par trim pīlāriem, uz kuriem
balstās cilvēces evolūcija un cilvēku daba.
Kapitālisma
rašanos un turpmāko vēsturisko gaitu nosacīja, joprojām nosaka un arī turpmāk
nosacīs 1) demogrāfija, 2) mentalitāte un 3) kultūra. Starp šiem pīlāriem
pastāv cieša integrācija. Tie ir iesaistīti tajā kompleksā, kas ir cilvēka
dzīve kā vienots darbības, uzvedības un komunikācijas veselums.
Kapitālisma
ģenēze un kapitālisma vēsturiskās modifikācijas vienmēr ir bijušas atkarīgas no
iedzīvotāju skaita, iedzīvotāju kultūras un mentalitātes. Iedzīvotāju skaits lika
izvēlēties optimālāko ceļu eksistences nodrošināšanai, un tas notika saskaņā ar
attiecīgā sociuma pārstāvju mentalitāti un kultūru. Ja mūsdienās nākas lasīt
par kapitālisma nacionālo specifiku, tad tādā gadījumā vienmēr tiek uzsvērts
attiecīgās nācijas apjoms, nacionālās kultūras īpatnības un etniskās
mentalitātes īpatnības. Savukārt kapitālisma modifikācijas izvēli visos laikos
un visās zemēs diktēja konkrētais iedzīvotāju skaits un tā pieauguma dinamika
attiecīgajā laikmetā.
Kapitālisma
sākumu nevar precīzi fiksēt tāpēc, ka ilgus gadsimtus demogrāfiskā virzība bija
ļoti remdena. Cilvēku skaits pieauga, bet tas pieauga lēni. Tikai XIX gadsimtā
eiropeīdu skaits pieauga ļoti strauji, tāpēc ne velti kapitālisms
savā klasiskajā formā asociējas ar XIX gadsimtu, kad sākās kapitāla intensīva
izmantošana ražošanā un kapitāla izmantotājus sāka masveidā apsaukāt par
kapitālistiem.
Kapitālisma
būtību palīdz uztvert tā salīdzinājums ar sociālismu, kas arī faktiski ir
vēsturiskā un kultūras abstrakcija. Kapitālisms ir objektīvi pamatotāks nekā sociālisms.
Kapitālisma objektīvo pamatotību cementē ontoloģiskā realitāte – demogrāfija.
Kapitālisma vajadzību nosaka iedzīvotāju skaita dinamika. Par ontoloģisko
realitāti var uzskatīt arī cilvēku dabas iezīmes, kas atsaucas uz kapitālismu.
Sociālisms nevar
lepoties ar ontoloģisko pamatotību. Sociālisms ir mākslīgs fenomens. Sociālisma
vajadzību nenosaka demogrāfija. Sociālisma pamatā ir ideoloģiskais mērķis
izveidot sociāli vienlīdzīgu sabiedrību. Sociālisma ideoloģiskais mērķis pat
lielā mērā neatbilst cilvēku dabas
iezīmēm, bet pats galvenais – cilvēku dabiskajai nevienlīdzībai, kas nevar
neietekmēt praktisko iespēju izveidot sociāli vienlīdzīgu sabiedrību. Tagad
mums ir ļoti pārliecinošs piemērs cilvēku dabas iezīmju lomai sociālismā. Tāds
piemērs ir PSRS sabrukums, ko izraisīja cilvēku dabas iezīmes. Vēl spilgtāks
piemērs ir tas viss, kas ir noticis pēcpadomju periodā, kad PSRS sabrukuma
arhitekti masveidā uzkurināja cilvēku dabas iezīmes.
Sociālisms ir
idealizēts projekts. To nevar teikt par kapitālismu, kas nebalstās uz
idealizētu pieeju; proti, kapitālisms kaut ko neiedomājas un neiztēlojas
labāku, nekā tas ir īstenībā. Ja kapitālisms neatbilstu cilvēku dabas iezīmēm,
tad tas nebūtu radies un tā modifikācijas neeksistētu tūkstošiem gadu.
Kā jau tika
minēts, kapitālismu ietekmē ne tikai demogrāfija, bet vēl divi pīlāri – kultūra
un mentalitāte. Abi pīlāri iemieso to, ko līdz šim šajā tekstā dēvēju par
cilvēku dabas iezīmēm. Kapitālismā dominē ne tās labākās cilvēku dabas iezīmes.
Tāpēc diskursā par kapitālismu nav iespējams iztikt bez tādiem jēdzieniskiem satelītiem kā ekpluatācija, augļošana, alkātība, peļņas kāre,
mantkārība. Kapitālismā sastopamās sociāli ekonomiskās attiecības nav Dieva dotas,
bet ir pašu cilvēku intelektuālās darbības rezultāts un morāli tikumiskā līmeņa
rezultāts. Kapitālismu var slavēt par privātīpašuma cienīšanu, uzņēmējdarbības
brīvību, privātās iniciatīvas kolosālajām perspektīvām. Tomēr tajā pašā laikā nav
iespējams apgalvot, ka tas viss risinās godīgā un taisnīgā veidā bez ļaunprātībām,
materiālistiskām kaislībām, egoisma, savtīguma, negodīguma, afērām,
mahinācijām, krāpšanas, viltībām, korupcijas.
Kapitālisma negatīvo lomu
Rietumu civilizācijas liktenī (norietā) nav grūti pierādīt. No XX gadsimta 70.gadiem
Rietumu civilizācijā finansu kapitāls sāka uzkundzēties rūpnieciskajai ražošanai un pēc
dažiem gadu desmitiem kļuva eiropeīdu saimnieciskās darbības valdnieks. Rietumu
civilizācijas norietu jūtami sāka veicināt kapitāla inovācija – patērēšanas mākslīga
stimulēšana iedzīvotāju masveidīgas kreditēšanas veidā un tajā skaitā hipotēkāro
kredītu veidā. XX-XXI gadsimta mijā Rietumu civilizācijā radās tādas kapitālisma
modifikācijas kā “finansu kapitālisms” un “kriminālais kapitālisms”. Abas
modifikācijas atbilst eiropeīdu kultūras un morāles līmenim, par ko kaut ko
labu pateikt ir ļoti grūti. Drīkst hipotētiski saskatīt pat jaunu
postkapitālisma formāciju ar tai atbilstošu cilvēcisko apziņu un kultūru.
Kapitālisma vietā ir piedzimis postkapitālisms, kura saimnieki ir postcilvēki.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru