Paaudžu teoriju
var uzskatīt par Rietumu civilizācijas norieta sastāvdaļu. Ja nebūtu
civilizācijas norieta, ko spilgti iezīmē paaudžu vēsturiskās virzības negatīvā
trajektorija, tad, visticamākais, nebūtu nekādas vajadzības izdomāt paaudžu
teoriju. Redzot katras jaunās paaudzes pasliktināšanos, bet galvenais – tiekoties
ar ārprātīgo paaudžu konfliktu Rietumeiropā 1968.gadā un Austrumeiropā
1990.-1991.gadā, rodas vēlēšanās to visu izprast un teorētiski vispārināt.
Paaudžu teorijas
sākums ir divu amerikāņu, William Strauss
un Neil Howe, 1991.gadā izdotā
grāmata. Tajā apskatīta ASV paaudžu vēsture no 1584.gada. Abi zinātnieki jauno
teoriju pilnveidoja 1993., 1997. un 2000. gadā izdotās grāmatās. Viņu darbību
stimulēja konstatētās milzīgās atšķirības starp paaudzēm.
Zinātnisko
interesi izraisīja arī dzimstības krasais pieaugums, ko angļu valodā nosauca
par “beby boom“. Tādās zemēs kā Jaunzelande, Austrālija, ASV, Islande, Kanāda,
Norvēģija XX gadsimta 40.gadu sākumā (II Pasaules kara laikā) ievērojami
palielinājās dzimstība, veidojot atsevišķu “beby
boom” paaudzi Rietumu civilizācijā. Citās eiropeīdu zemēs dzimstības krass
pieaugums minētajā periodā nebija sastopams. Rietumos dotajai paaudzei ir
veltītas daudzas publikācijas, cenšoties apkopot raksturīgākās iezīmes.
Rietumu
speciālajā literatūrā vispamatīgāk ir analizētas jaunākās četras paaudzes.
Katrai no tām ir piešķirts nosaukums un precizēts dzimšanas laiks. No
jaunākajām četrām paaudzēm visvecākā ir “beby
boom” paaudze. Tā ir dzimusi 40.-50.gados. Seko “X” paaudze, kas dzimusi 60.-70.
gados. To nomaina “Y” paaudze (80.-90.gados dzimušie) un “Z” paaudze (pēc 2000.g.
dzimušie).
Saprotams,
paaudžu iedalījums Rietumu civilizācijas visās zemēs nav vienāds. Visbūtiskāk
atšķiras “ kapitālisma nometnes” un “sociālisma nometnes” paaudzes. To nosaka
abu sociāli ekonomisko formāciju principālā nesaderība, kaut gan “balto”
cilvēku vēsturiskā virzība vispār ir bijusi mentāli vienāda. To uzskatāmi
apliecināja antropoloģiskie novērojumi pēc sociālisma sistēmas sabrukuma.
Sociālisma apstākļos un kapitālisma apstākļos uzaugušie cilvēki ne ar ko neatšķiras.
Vienīgi sociālisma zemju cilvēki bija apmēram par gadiem trīsdesmit “atpalikuši”
no postmodernisma un neoliberālisma izlolotajiem kapitālisma zemju cilvēkiem.
Taču “atpalicība” tika momentā pārvarēta, un Rietumu civilizācija varēja
lepoties ar viena tipa sociumu un visiem kopīgo civilizācijas norietu, sākot ar
dzimstības kritumu un beidzot ar tagadnes baudu izbaudīšanu. Kā zināms, arī
latviešu biezs slānis enerģiski tiecās novērst “atpalicību”, organizējot
kampaņveidīgu “atgriešanos Eiropā”. Protams, pilnīgi nemaz nepainteresējoties
par Rietumeiropas kultūras vispārējo stāvokli un, protams, no “Eiropas” pie
mums ievazājot vissliktākās estētiskās, morālās, ideoloģiskās izpausmes.
Pēcpadomju gados
paaudžu teorētiskā apguve ir nedaudz sastopama arī Latvijā, akcentējot agresīvo
paaudžu konfliktu no 90.-91.gada. “6.oktobra paaudzes” uzkundzēšanās Latvijas
tautas politiskajā avangardā izvirza jaunus zinātniskos pienākumus.
Tas ir saprotams,
jo Latvijā tam ir ļoti būtisks iegants. Pirmo reizi maksimāli koncentrētā veidā
tiekamies ar brīvvalstī izaudzinātu un izskolotu paaudzi. Tā ir pašlaik vienīgā
paaudze, kura ar pieauguša cilvēka apziņu ir dzīvojusi vienīgi nacionāli
reakcionārā un krimināli oligarhiskā iekārtā, kad kriminālā kapitālisma
“celtniecību” nodrošina vietējās politiskās kliķes juridiski uzstādītā
noziegumu brīvība ar noziedzības visplašāko amplitūdu, sākot ar organizēto
noziedzību un beidzot ar noziedzību t.s. kapu biznesā. “6.oktobra paaudzei”
pieder tādi Latvijas elektorātā cienīti un vēlēšanās patriotiski atbalstīti intelektuāli
veseli un morāli stabili tautas kalpi kā Kaimiņš (1980), Gobzems (1978), Pūce
(1980), Nemiro (1981), Dzintars (1982), Dombrava (1988), Kols (1984), Pavļuts
(1976). Viņu kolekcijā drīkst iekļaut arī gados nedaudz vecāko ārlietu neaizstājamo
speciālistu un homoseksuāli pareizo pozu respektējošo Rinkēviču (1973), politiskās un cita veida atbildības dziļu
izpratēju Ušakovu (1976). Ameriks, devīzes “Gods kalpot Rīgai” ideālākais paraugs,
šajā kolekcijā neiederas. Viņš dzimis 1961.gadā un pieder citai paaudzei, un
citai politiskajai skolai. Tāpēc viņš momentā atkāpās no amata, jo asinīs ir
padomju nomenklatūrai iedresētais priekšstats par politisko atbildību. Šajā
ziņā Ameriku ir interesanti salīdzināt ar Ušakovu, kuram par politisko
atbildību acīmredzot nav nekādas izpratnes un kurš pēc Rīgas pašvaldībā
konstatētajiem noziegumiem nīgri turpināja sēdēt politiski atbildīgajā krēslā.
Latvijas
“6.oktobra paaudzei” ir daudz kopēja ar vienaudžiem Rietumu zemēs. Tā ir pirmā
paaudze Rietumu civilizācijā, kura pilnā mērā ir apmierināta ar dzīvi un tai
nav nekādas eksistenciālās problēmas. Tā ir paaudze, kurā nebuntojas ne studenti,
ne strādnieki, bet šīs paaudzes inteliģence uzticīgi kalpo politiskajai varai
arī tad, ja šī vara ir visriebīgākais sabiedrības degradācijas un deģenerācijas
izraisītājs.
Arī Latvijā šī
paaudze ir apmierināta ar dzīvi. Tā vien liekas, ka daudzi no šīs paaudzes
nemaz nespēj objektīvi novērtēt dzīves realitāti. Objektivitātes un
racionalitātes vietā dominē iracionālisms un iluzoriskums.
Šī paaudze vēlas
dzīvot maksimāla komforta apstākļos, un tai nav svarīgs komforta izcelsmes avots.
Šī paaudze lieliski zina naudas varu. Piemēram, zina, ka par naudu var nopirkt
izglītību. Tāpat zina, ka naudu nebūt ir jāiegūst godīgā un likumīgā veidā. Šīs
paaudzes apziņā ir nievājoša attieksme pret garīgumu, patiesību, patriotismu,
brīvību, tiesiskumu, taisnīgumu. Šī paaudze toties prot veikli izmantot savā
labā “uzskatu plurālismu”, “politkorektumu”, “demokrātiskumu”, “cilvēktiesības”,
“izaicinājumus”, “riskus”, “veiksmes stāstus”, “ilglaicības”.
Latvijā pašlaik
tā ir vissliktāk izglītotā paaudze. Tā ir pirmā paaudze, kura slimīgi tiecas
pēc slavas un varas, nav kreatīva un apdāvināta, spēj apziņā lietot tikai
gatavas shēmas un savā mentalitātē fundamentāli atbilst filistru kritērijiem.
Paaudzes tipiskāko īpašību komplektā ietilpst nekaunība, paškritikas trūkums,
necenšanās dzīvot atbilstoši sava prāta spējām. Šī paaudze ir tādu Rietumu
civilizācijas norieta atribūtu sastāvdaļa kā masu sabiedrība, masu izglītība,
masu kultūras industrija, masu cilvēks. Vissatraucošākais un nacionālajā
perspektīvā visbīstamākais šajā paaudzē ir morāli tikumiskais relatīvisms un
intelektuālā nestabilitāte. Abas izpausmes ir plaši izplatītas un var tikt
ģenētiski nostiprinātas turpmākajās paaudzēs.
Šī ir paaudze, kura pilnībā mācījusies pēcpadomju skolā, bet kuru mācījuši pēc varas maiņas apmulsuši, tomēr padomju kvalitātes skolotāji. Šī ir paaudze, kura kopā ar vecākiem stāvēja rindās pēc cīsiņiem, pirka zeķes uz taloniem, lieldienu olas vārīja pa vienai uz ģimenes locekli, jogurta bundžiņu izkasīja, kad to apēdis bij' mazais brālītis. Šī paaudze pieredzēja, kā izlaupīja VISU VISUR. Un tos paaudzes vecākos pārstāvjus, kuri mēģināja piedalīties izlaupīšanā "jajauvisitadesar" vārdā, redzēja pakārtus, nošautus, pazudušus, "kuš!". Šī paaudze lasīja "Veco CHotābiču" un skatījās rokoperu "Lāčplēsis" un tagad spēj saskatīt tos pašus elementus gan vienā, gan otrā. Latvijā nav propogandas mašīnai nepakļāvīgākas paaudzes, kā šī, kuru padomjpropoganda nepaspēja, jo par agru, bet demokrātpropaganda nevarēja, jo par vēlu... Skeptiska - jā. Nihilistiska - jā. Sistēmu šobrīd līdz mielēm izprotoša. Audzina skolas vecuma bērnus. Vāra lieldienās milzīgu katlu ar olām. Daudzi nicina sistēmu un izmanto vai izvairās no tās. Kā vieni, tā otri ir neērti sistēmai, jo izmantotājiem "viss vienalga" un viņi stulbi grābj,kur var un sistēma vairs nevar to apslēpt... Izvairītāji "izslīd" no sistēmas nagiem pelēkajā perifērijā un nesaprotamā kārtā eksistē, nav redzami un dzirdami sistēmai, bet cilvēki viņus redz un dzird un pa vienam seko piemēram. Laukos, nomalēs, alternatīvajos mēdijos, ekonomikas nišās dzīvo sistēmai nesaprotamas idejas, sistēmai nepakļaujamas personas, kuru uzdevums ir izaugt līdz kritiskai masai. Un tā ir šī paaudze...
AtbildētDzēst