Pasaules
civilizācijas ir pasaules etnokulturālās liecības. Katra civilizācija dzīvo
savā vēsturiskajā laikā un vērtību sistēmā, enerģijas un informācijas laukā ar
savu kultūras kodu un kultūras ģenerējošo kodolu. Piemēram, krievu
civilizācijas kodols esot taisnīguma tieksme, kolektīvisms, empātija.
Civilizācija ir
galvenā laika un telpas cilvēciskā organizācijas forma, kurai ir tikai tai
raksturīga aura. Katra civilizācija ir noslēgta garīgā telpa ar noteiktām
pazīmēm.
Dabas loģika un
likumsakarības norāda, ka visās parādībās ir plusi un mīnusi, plēsoņas un zāles
ēdāji; tā ir arī cilvēku populācijā – civilizācijas un anticivilizācijas.
Katrai
civilizācijai cilvēces vēsturē ir sava loma. Tikai ne visai ir skaidrs, kas
dala šīs lomas. Seno grieķu kultūra
bija ēģiptiešu un finiķiešu kultūras mantojuma turpinātāja. Grieķu-romiešu
(antīkā) civilizācija nav Eiropas civilizācija, bet Vidusjūras baseina zemju
civilizācija.
Rietumu civilizāciju var uzskatīt par
visriebīgāko, visnežēlīgāko civilizāciju ar mistisku cietsirdību cilvēkiem pret
cilvēkiem, fantomu velmi pakļaut un izmantot citas civilizācijas. Rietumu
civilizācijas vienīgā forma saskarsmē ar ārējo pasauli ir agresija. Tāds bija
Toinbija viedoklis.
Špenglers
iedibināja jaunu attieksmi pret civilizāciju. Parasti civilizāciju skaidro kā
vēsturisko procesu atsevišķu stadiju vai sabiedrības lokalizāciju laikā un
telpā.
Špenglers
civilizāciju pretstatīja kultūrai. Špengleram kultūra ir analogs cilvēka
dzīvei; kultūra tāpat kā cilvēks piedzimst, uzaug, sasniedz noteiktu briedumu,
pēc tam novīst un mirst.
Novecojošu
kultūru Špenglers sauca par civilizāciju. Viņa ieskatā kultūra ir cilvēku
asinīs – dvēselē un ķermenī. Turpretī civilizācija ir formāli apgūts fenomens.
Tas pastāv cilvēku apziņā, bet nepastāv cilvēku dvēselē un ķermenī, ko
Špenglers dēvē par rasi. Kultūra ir iedzimta izpausme cilvēku populācijā. Civilizācija
ir iemācīta izpausme cilvēku zināšanās. Civilizācijas dinamikas teorija nav
iespējama, jo civilizācija ir sastindzis lielums. Iespējami attieksmes divi
varianti: 1) civilizācija pati sevi uzskata par civilizāciju, 2) civilizāciju
par civilizāciju uzskata citi.
Špenglera mērķis
bija pierādīt Rietumu kultūras norietu, kas sākās XVIII gs.beigās ar
urbanizāciju, kosmopolītismu, republikānismu, liberālismu, demokrātiskumu,
racionālismu. Špenglers kultūras norietu saskatīja tajās parādībās un
tendencēs, kas mūsdienās ir sasniegušas zināmu kulmināciju. Tas atbaida Rietumu
intelektuāļus no Špenglera mantojuma. Tāpēc 2018.gadā, 100 gadus pēc slavenās
grāmatas publicēšanas, Eiropas intelektuālajās aprindās valdīja klusums, un
jubileja netika svinēta.
“Civilizācijas
norieta enciklopēdijā” šķirklis “Civilizācija“ ir galvenais šķirklis –
enciklopēdijas esence – kvintesence, būtība. “Civilizācija” ir Rietumu
civilizācijas norieta galvenā persona – procesa subjekts,– tātad lieta, būtne,
organizācija utt., kas veic attiecīgo darbību.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru