XX gadsimtā Rietumu civilizācijā radās jauna tipa
sabiedrība – masu sabiedrība (standartizētu indivīdu sabiedrība) ar standartizēto
indivīdu visiem kopīgām vērtībām, patiesību, interesēm, garīgajām vajadzībām,
kuras formē un virza nevis paši cilvēki atbilstoši savai personiskajai gribai,
bet masu komunikācijas līdzekļi. Masu sabiedrības pārstāvjus Eiropas
intelektuāļi sāka ironiski dēvēt par “MAN” – cilvēku vispār, cilvēku bez personības
pazīmēm, kā to darīja Martins Haidegers. Hose Ortega-i-Gasets lietoja
apzīmējumu “masu cilvēks”.
Masu sabiedrības
rašanās galvenais faktors ir demogrāfiskais faktors – iedzīvotāju krasais
pieaugums XIX gadsimtā, kad eiropeīdu skaits palielinājās trīs reizes.
Iedzīvotāju skaits turpināja pieaugt arī XX gadsimta pirmajā pusē.
Masu sabiedrības
politiskais un ideoloģiskais vadītājs kļuva politiskā elite, kura uzņēmās
kalpošanu “cilvēcei”, “tautai”, “sabiedrībai”, “nācijai”, “valstij”. Politiskā
elite radīja profesionālu politiķu stratu. Politiķu darbības galvenais objekts
kļuva elektorāts – vēlētāju masas.
Masu sabiedrībai
piemīt masu apziņa kā sociuma konsolidācijas avots. Masu cilvēki apzinās savu
identisko vienādību, kuras pamatā ir visiem vienādas dzīves vajadzības un dzīves
vērtības. Masu apziņas konsolidācija kļuva laba bāze politiskajām un ideoloģiskajām
manipulācijām, kuras ar masu komunikācijas līdzekļu palīdzību realizēja
politiķi.
Masu apziņas
konsolidāciju veicināja standartizētās masu produkcijas ražošana, kas nosacīja arī
masu produkcijas patērēšanas standartizētus formātus. Masu produkcijas ražošanu
un masu produkcijas patērēšanu pārklāja viena līmeņa kvalitāte – masu kvalitāte,
kas bija jauns kritērijs cilvēku darbam un rīcībai.
Masu sabiedrību būtisks
cementējošs faktors kļuva masu izglītība kā specifiska izglītības politika,
izglītības saturs un izglītības ieguves veidi. Tas pats sakāms par masu garīgās
kultūras rašanos ar masu apziņai adresētu literatūru, mākslu, masu kultūras pasākumiem.
Masu izglītība, masu garīgā kultūra tāpat kā masu produkcijas ražošana un masu
produkcijas patērēšana nonāca masu kvalitātes varā. Masu kvalitāte kļuva masu
sabiedrības organisks atribūts.
XX gadsimtā no
70.gadiem Rietumu civilizācijas masu sabiedrība sāka radikāli izmainīties. To
sekmēja planetāri globālā demogrāfiskā pāreja (1960.-2050.g.), kuras laikā
“baltā” rase strauji noveco un izmirst. Masu sabiedrībā radās jauna tipa
noskaņojums: norieta loģikas veicināts noskaņojums. Eiropeīdu masu radošā
enerģija sāka apsīkt. Tās vietā bija novērojama pagrimuma dinamika. Masu
sabiedrībā diskurss sāka zaudēt racionalitāti; diskurss netiecās balstīties uz
loģiski secīgu domāšanu stingri definētos jēdzienos. Masu sabiedrības garīgos
procesus sāka pārklāt bīstams neadekvātums Homo
sapiens spējām. Masu sabiedrībā nostiprinājās traģiska ironija: viss tiek
sagrauts, devalvēts, degradēts, bet nav nekā ko likt tā vietā. Masu sabiedrība
izvērtās sociālā ellē. Tās aktuāls elements kļuva baudas pozitīvisms: der tikai
tas, ko var izbaudīt.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru