Civilizācijas norieta
enciklopēdijā cerību mirklis ir atsevišķs šķirklis. Eiropeīdu civilizācijas visjaunākais
cerību mirklis var ilgt astoņus gadus. Labākajā gadījumā. Sliktākajā gadījumā
tas var apstāties jebkurā brīdī vai pēc četriem gadiem. Iemesli var būt dažādi.
Sirdstrieka, insults, atentāts, nekaunīgi atsaucoties uz brāļu Kenediju nogalināšanu.
Pēc četriem gadiem ASV atkal būs prezidenta vēlēšanas. Var otreiz neievēlēt.
Patreizējā cerību mirkļa iedvesmotājam
rit viņa mūža 71. gads. Tas ir Platona rekomendētais valsts vadītāja vecums. Tātad
vispiemērotākais vecums Baltajam namam, Rīgas pilij un citiem analoģiskiem
namiem un pilīm.
Austrumeiropā pašlaik ir juvenilo
(jauneklīgo) politiķu ēra. Platona rekomendācijas netiek ņemtas vērā. Latvijā strikti
netiek ņemtas vērā. To var uzskatīt par politisko diversiju pret tautu. Valdošā
kliķe un valsts administrācija ir jauneklīga. Tāpēc pie mums neizpelnās
juvenālisku (zobgalīgu) attieksmi. Gluži pretēji. Pie mums ir sastopama nicīga
attieksme pret vecāko paaudzi. Jau no pārbūves gadiem latviešu tautu baida ar
gerontokrātijas briesmām. Gados vecāku cilvēku valdība (gerontokrātija) būšot
vārga un mazspējīga.
Faktiski viss ir pretēji. Tiek noklusēts
Platona juvenilo kadru raksturojums. Tas nekad nav zaudējis aktualitāti un
nekad nezaudēs aktualitāti. Platons neuzticējās jauneklīgai valdībai. Viņš
neieteica dot varu jaunekļiem. Tas esot bīstami. Jaunieši domā tikai par karjeru,
naudu, mantu. Jauniešu karjeru nodrošina politiskais oportūnisms –
pielāgošanās, izvairīšanās no konfrontācijas. Latvijā pazīstam juvenilo „politiķu”
nacionālo nodevību un lišķīgu pielīšanu ģeopolitiskajiem okupantiem, beigu
beigās visu novedot līdz militārai okupācijai. Dēmosa vajadzības jauneklīgos
valdniekus neinteresē. Platons nepiedzīvoja LR krahu – danse macabre. Žēl! Viņam gāja secen lielisks piemērs.
Platonam gāja secen arī cits
piemērs. No 2017.gada 21.janvāra pasaules varenākajā valstī sāka valdīt tauta –
dēmoss seno grieķu izpratnē. Nevis pilsoņi, bet dēmoss – vienkāršie iedzīvotāji
pretstatā aristokrātijai. Mūsdienās pretstatā arī buržuāzijai. Vašingtonā tāds
bija solījums, kuru Platonam būtu bijis interesanti dzirdēt. Minētajā dienā
tika apsolīts, ka globālistu sektas vietā turpmāk valdīs tauta.
Rietumeiropā un ASV antīkās
gudrības vēl ir cieņā. Acīmredzot tās ir Rietumu cilvēku zemapziņas arhetipi. Arī
Reigans tāpat kā Tramps kļuva prezidents 70 gadu vecumā. Klintonei
priekšvēlēšanu laikā bija 69. Baidens no politikas aizgāja 74 gadu vecumā.
Adenauers kanclers kļuva 73 gadu vecumā, amatu atstāja 87 gadu vecumā. Šarls de
Golls prezidents kluva 69 gadu vecumā. Čerčils pēdējo reizi premjerministrs kļuva
77 gadu vecumā, parlamenta sēdēs piedalījās 90 gadu vecumā. Elizabetai II – pāri
90. Ne velti gudrais vācietis Millers slavenajā filmā tāpat kā Platons rezumē:
„70 gadi – politiķa uzplaukuma vecums”.
Saprotams, pēc astoņiem gadiem
iespējami citi cerību mirkļi. Civilizācijas vienmēr ir pazinušas vairākus
cerību mirkļus. Vēsturiskā pieredze liecina par cerību un bezcerības pretrunīgu
dinamiku, jo laiku pa laikam cerības mijās ar bezcerību. Cerības var
saglabāties ne tikai dažus gadus, bet var saglabāties vairākus gadsimtus.
Tā, piemēram, Osmaņu civilizācija/impērija
(starp impēriju un civilizāciju droši var likt vienlīdzības zīmi) piedzīvoja uzplaukumu
XVI-XVII gadsimtā. Uzplaukumam sekoja pagrimums, bet XIX gs. atkal bija cerību,
modernu reformu, periods. Tomēr bojāeja bija neizbēgama. Mokas noslēdzās XX
gadsimta sākumā (1922.g.). Mokas turpinājās ilgi. Tāpēc eiropieši pret Osmaņu
civilizāciju izturējās kā pret „Eiropas
slimo cilvēku”.
Vēsturiskā pieredze nav patīkama.
Cerību mirkļi vienmēr ir bijuši tikai mirkļi vēsturiskajā kopainā. Astoņi gadi
ir tikai mirklis vēsturiskajā kopainā. Sekunde mūsu ikdienišķajā laika izjūtā.
Ne vairāk. Varbūt pat vēl mazāk.
Nepatīkama ir optimisma
neiespējamība. Cerību mirkļus vienmēr aptumšo atziņa, ka galu galā viss tomēr
beigsies traģiski. Uz šodienas eiropeīdiem tas attiecās pilnā mērā. Šodienas
eiropeīdi ir vēsturiski izglītoti cilvēki. Viņi no grāmatām zina pasaules
civilizāciju traģisko pieredzi. No lasītās vēsturiskās literatūras atcerās to,
ka civilizāciju bojāeju vēl nevienam nav izdevies apturēt. Kādreizējām
civilizācijām cerības ir bijušas. Taču vienmēr tās ir izrādījušās īslaicīgas
cerības, nežēlīgi kāpinot skarbo apziņu par likteņa neizbēgamību.
Optimisma ideoloģija civilizācijām
nepiestāv. Civilizācijas nav pelnījušas optimisma ideoloģiju.Tas skan drūmi,
taču ticami. Optimisma ideoloģija var būt tikai veselai sabiedrībai. Diemžēl arī
cerību mirkļos sabiedrība nav ideāli vesela.
Tagad eiropeīdiem ir pienācis
cerību mirklis – it kā optimisma ideoloģijas laiks. Bet vai eiropeīdu
civilizācija pašlaik ir vesela? Vai tajā ir izzudis antioptimisms – nogurums,
cinisms, sarkastiskums, skumjas, patiesa prieka trūkums? Vai saprātīgie
latvieši var lolot optimismu, labi zinot, ka neoliberālisma apmuļķotajai tautas
ļoti lielai daļai Trampa uzvara ir apdraudējums, bet nevis cerību mirklis? Vai
saprātīgie latvieši var lolot optimismu, ja tautas prāva daļa ir nesaprātīga?
Vai ir iespējams optimisms, ja visnesaprātīgākā ir jaunatne – tautas nākotnes klasiskais
garants?
Cerību mirkļiem drīzāk piestāv
optimistiska apātija – priecīga vienaldzība. Pašlaik tā var morāli veldzēt
saprātīgos latviešus.
Protams, tas ir jocīgs salikums –
optimisms + apātija. Bet nav cita varianta. Saprātīgo latviešu skaits nav
liels. Viņi neko nevar reāli izmainīt. Viņi ir spiesti nolaist rokas un iestigt
vienaldzībā, reizē saglabājot priecīgu cerību piedzīvot labākus laikus.
Pie mums cilvēku vienaldzība ir grandioza.
Visbiežāk tā nav priecīga vienaldzība, bet gan dusmīga vienaldzība, dziļā sašutumā,
agresīvi un lamājoties atmetot ar roku tautai, valstij, politikai, vēlēšanām,
ekonomikai, izglītībai, medicīnai, pārtikas cenu nemitīgajam kāpumam,
necienīgajam atalgojumam, pensijām, nākotnē neizbēgamajai nodokļu iekasēšanai
no nodokļiem utt. Dusmīgā vienaldzība stimulē aizceļošanu, nevēlēšanos
atgriezties mājās. Stimulē arī biznesa pārcelšanu uz Igauniju, Ķīnu. Šodien
mūsu sabiedrībā dusmīgā vienaldzība prevalē. Izgāžās visi mēģinājumi organizēt
jaunu politisko partiju, protesta akcijas pret valdošo kliķi.
Kas savā būtībā ir cerību mirklis?
Civilizācijai cerību mirklis ir
pašnāvības ierobežošana. Civilizācija vienmēr pati sevi iedzen kapā. Civilizācija
pati sevi nogalina. Tāda ir cilvēces pieredze. Civilizācijas pašnāvības akts
(suicīds) ir bijis katras civilizācijas bojāejas izšķirošais faktors.
Civilizācija ir cilvēku
vēsturiskās konsolidācijas suicidāla forma. Tādu spriedumu formulēja XX
gadsimta zinātne. Nevar būt nekāda vēlēšanās spriedumu pārsūdzēt. Īpaši mūsdienās
nevar būt vēlēšanās to darīt. Par eiropeīdu civilizācijas suicidālo garu un tendētību
katru dienu vēsta masu informācijas līdzekļi.
Kas ir Rietumeiropas lielākās
valsts kancleres paziņojums 2017.gada februāra sākumā, noraidot grieztu
noteikšanu migrantu uzņemšanai savā zemē? Kas ir kancleres aicinājums
neierobežot citu rasu ieplūšanu Vācijā?
Kundze vēlas turpināt darbu
kanclera kabinetā. Tātad viņas viedoklim ir ļoti liels piekritēju skaits, kas
vēlēšanās atbalstīs pašnāvniecisko migrācijas politiku. Ja tas tā nebūtu, tad
kundze nepievienotos eiropiešu politiķu suicidālajai mānijai attieksmē pret
migrāciju. Ne velti eiropiešu politiķiem ļoti nepatīk 2017.gada 21.janvārī
Vašingtonā izskanējušie vārdi „America
first” un to realizācija dzīvē, Ovālajā kabinetā tūlīt izdodot rīkojumu par
migrācijas ierobežošanu.
Civilizācijas nesabrūk vienā gadā
vai vienā gadsimtā. Pašnāvnieciskais sabrukums turpinās vairākus gadsimtus. Tas
tāpēc, ka sabrukumu izraisa civilizācijas degradācija. Bet tas nevar būt
īslaicīgs process.
Civilizācijas degradācija
praktiski ir cilvēku degradācija – elites degradācija, ļaužu masu izlaidības,
slinkuma, intelektuālās mazspējas pieaugums. Civilizācijas degradācijas
rezultāts ir cilvēki bez gara un dvēseles, prāta un morāles, goda un cieņas,
patriotisma un atbildības, sakrālās sabiedrības vietā nāk profānā sabiedrība,
krasi palielinās sociālā un materiālā nevienlīdzība, melošana kļūst diskursa
norma, ļaunuma dēmoni aizstāj godīguma eņģeļus.
Degradācija pakāpeniski mentāli
drupina paaudzi pēc paaudzes, un tāpēc kopumā paiet gadsimti. Pa vidu mēdz būt
cerību mirkļi. Arī tie var ilgt gadsimtus, uz kādu laiku mazinot degradācijas
intensitāti.
Cerību mirkļos visbiežāk ir vērojama
konservatīva velme atgriezties pagātnē. Cerību mirkļu ideoloģija mēdz būt
konservatīvisma ideoloģija. Tā tas ir arī tagad. Britiem tas ir lozungs „take back control”. Amerikāņu jaunajam
prezidentam tā ir apņemšanās „make
America great again”.
Arī Latvijas elektorātu cenšās
iemidzināt ar konservatīvismu: „Konservatīvismu
raksturo cieņa pret tradīciju, valsti, ģimeni, privātīpašumu un reliģiju. Viena
no tipiskām konservatīvisma iezīmēm ir pragmatisms un uzskats, ka cilvēks pēc
savas dabas nav perfekts, tādēļ vajadzīga valsts varas uzturēta kārtība. Ja
liberālisma politiskajā domā uzsvars tiek likts uz indivīdu un viņa brīvību,
tad konservatīvie uzskata, ka cilvēks ir atkarīgs no sabiedrības. Tāpēc
konservatīvos, tāpat kā sociālistus, interesē sabiedrība kopumā.
Konservatīvisms balstās uz jau pārbaudītām lietām, kas labi darbojas, un tādēļ
konservatīvie neatbalsta lielas un straujas pārmaiņas, labprātāk dodot
priekšroku pakāpeniskām un pārdomātām pārmaiņām. Konservatīvisms ir nevis uz
pagātni, bet gan uz nākotni tendēts, jo redz progresu nākotnē tad, ja no
pagātnes tiek pārmantotas sevi attaisnojušas lietas. Konservatīvisms nav
stagnācija, bet gan uz tradīcijām balstīta attīstība”.
Latvijā aiz konservatīvisma nekaunīgi slēpjās Lielās Bandas un Astoņkāja
nelieši. Viņi nesola likvidēt noziegumu brīvību, kriminālo „valsti”,
ģeopolitisko un militāro okupāciju. Viņu retorikā neietilpst frāzes „take back control”,
„Latvia first”. Latvijā eiropeīdu
civilizācijas patreizējais cerību mirklis acīmredzot būs margināls. Tāds, kam
ir maza nozīme.
Eiropeīdu civilizācijas cerību
mirkļu hronikā Latvijai agrāk ir bijusi stabila vieta. Par to turpmāk.
"Enciklopēdija" varētu būt pamats jaunai tāda paša nosaukuma grāmatai, darbu turpinot arī 2018.gadā - Špenglera epopejas izdošanas jubilejas gadā. Šajā emuārā katrs jaunais šķirklis tiks ievietots tūlīt pēc uzrakstīšanas un pirms nosūtīšanas portālam "Pietiek" (2017.20.07.).
AtbildētDzēst