Civilizācijas noriets var turpināties
gadsimtiem ilgi. Cilvēces vēsturē tā tas ir bijis daudzas reizes. Nav ticams,
ka Rietumu civilizācijas noriets būs izņēmums un neturpināsies gadsimtiem ilgi.
Tāpēc tiek projektēts nākotnes cilvēks; proti, civilizācijas norieta laikmetā
dominējošais cilvēka tips. Nākotnes cilvēka projektā tiek fiksētas tādas
cilvēciskās īpašības, kuras ir piemērotas dzīvei vispārējā pagrimuma apstākļos.
Nākotnes cilvēka
savdabīgs antipods kļūst pagātnes cilvēks. Tas ir loģiski. Civilizācijas
norieta laikmetā uz skatuves nav vietas iepriekšējā laikmetā dominējošajam
cilvēciskajam tipam. Viņa laiks ir beidzies, un pret viņu nākas izturēties kā
pret pagātnes cilvēku. Pagātnes cilvēku nomaina cita cilvēciskā kaluma tips –
nākotnes cilvēks.
Starp nākotnes
cilvēku un pagātnes cilvēku vienmēr izveidojas noteiktas attiecības. Rietumu
civilizācijā līdz šim pagātnes cilvēks netika aizmirsts. Priekšstats par viņa
tipiskumu saglabājās ļaužu vēsturiskajā atmiņā. Īpaši tādās sabiedrības
vēsturiskās atmiņas glabātuvēs kā daiļliteratūra un māksla. Viena no
mākslinieciskās darbības funkcijām ir radīt tipiskus tēlus. Tāpēc romānos un
gleznās ir lieliska iespēja tikties ar attiecīgā laikmeta spilgtākajiem
cilvēciskajiem tipiem. Piemēram, tipisku tēlu galerija ir „Mērnieku laiki”.
Līdz šim nākotnes
cilvēks speciāli necentās no sabiedrības vēsturiskās atmiņas izdzīt savu
priekšteci - pagātnes cilvēku. Nākotnes cilvēka ideoloģijā nefigurēja naids
pret pagātnes cilvēku. Teiksim, Aspazijas, Raiņa projektētais nākotnes cilvēks
netiecās no latviešu atmiņas izdzīt Pietuka Krustiņu – tipisku latviešu
inteliģences pirmsākuma perioda pārstāvi.
Mūsdienās tā nav.
21. gadsimta nākotnes cilvēks kategoriski nevēlas sabiedrības vēsturiskajā
atmiņā saglabāt priekšstatu par pagātnes cilvēku. Pagātnes cilvēka galvenais
indētājs ir postmodernisms, histēriski atsakoties no visa veida pagātnes
mantojuma. Mūsdienās tiek darīts viss,
lai ļaudis aizmirstu gan pagātnes cilvēku, gan pagātnes kultūras mantojumu.
Kopš 20. gadsimta
beigām Latvijā to izjūtam ļoti nāvējoši. Turklāt runa nav par paaudžu
konfliktu. Tēvu un dēlu kolīzijas ir sastopamas ne tikai pārejas laikmetos.
Mūsdienās runa ir par dziļāku līmeni – pagātnes cilvēka un nākotnes cilvēka
antropoloģisko nesaderību. Šī nesaderība ir principāla. Ne velti nākotnes
cilvēku dēvē par postcilvēku. Tātad dēvē par kaut ko tādu, uz kuru neattiecas
antropoloģiskā identifikācija „Homo
sapiens”.
Pagātnes cilvēka
portretu nav grūti izveidot. Pie tam var izmantot nākotnes cilvēka palīdzību.
Tas viss, ko cilvēkā neciena un apsmej nākotnes cilvēks (postcilvēks), droši
iekļaujams pagātnes cilvēka portretā. Lieti noder princips „izejot no pretējā”.
Teiksim, ja
nākotnes cilvēks apsmej par 140 zīmēm garākus tekstus, tad viņš apsmej pagātnes
cilvēka tendenci ideju, problēmu, priekšlikumu, novērojumu, secinājumu
izklāstīt dziļi un vispusīgi. Ja nākotnes cilvēks atsaucas uz viedokļu
plurālismu, tad viņš apsmej pagātnes cilvēka velmi noskaidrot patiesību, lietu
un parādību būtību. Ja nākotnes cilvēks „visumā
piekrīt uzskatam par Amerikas neaizvietojamo lomu starptautiskas kārtības
uzturēšanā”, tad viņš smīkņā par pagātnes cilvēka dziļo pietāti pret valstisko
suverenitāti. Viņa smīkņāšana par valstisko suverenitāti noteikti ir viena no
nepatīkamākajām īpašībām. Pagātnes cilvēkam nacionālās valsts politiskā
neatkarība bija viena no visdārgākajām vērtībām. Nākotnes cilvēkam tā nav
vērtība. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc latvieši tik bezjēdzīgi un mežonīgi
2003.gadā referendumā atsacījās no valstiskās neatkarības.
Nākotnes cilvēka apziņā
tādi jēdzieni kā valsts, ģimene, laulība ir nosacīti un atmirstoši jēdzieni.
Pagātnes cilvēka apziņā šie jēdzieni bija vērtību Olimpā. Pagātnes cilvēks
atšķirībā no nākotnes cilvēka netiecās būt „pasaules pilsonis”, iegūt „Eiropas
pilsonību”, strādāt daudzās zemēs, baudīt „eirodzīvi”.
Šodienas Latvijā
pagātnes cilvēka portretu visparocīgāk ir gleznot, izmantojot portālu „Satori”.
Minētais portāls ir latviešu postcilvēku oāze. Tātad nākotnes cilvēku
veldzētava. Tas, ko apjūsmo un ciena „Satori”, nekādā ziņā nav pieņemams
pagātnes cilvēkam. Izejot no pretējā, iegūstam pagātnes cilvēka īpašības.
Pagātnes cilvēkam
laulība un ģimene vienmēr ir bijusi svēts dārgums. Par to uzskatāmi atgādina
„Satori” nākotnes cilvēki (postcilvēki). Viņi sistemātiski izkropļo ģimenes un
laulības institūtus.
Tā, piemēram, viņi
devalvējoši tos attiecina uz „nelaulātu pāru dzīvi” un aicina pieņemt
„Kopdzīves likumu”. Aizstāvot postcilvēku kroplības, medijos skan nekaunīga
demagoģija: „"Man žēl, ka atsevišķi Saeimas deputāti uzskatīja par
nepieciešamību apturēt iniciatīvas tālāku virzību. Tas tikai parāda šo Saeimas
deputātu cinisko attieksmi pret tūkstošiem Latvijas ģimeņu," norādījis
iniciatīvas autors un partijas "Latvijas attīstībai" priekšsēdētājs
Juris Pūce, kurš parakstu vākšanu portālā "Manabalss.lv" sāka pirms
aptuveni 3 gadiem. "Iniciatīvas, kura ir likumīgā kārtā savākusi vairāk
nekā 10 000 parakstu, noraidīšana, to nemaz neapspriežot atbildīgajā Saeimas
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijā, neveicina demokrātisku procesu
attīstību. Es vēlos atgādināt, ka mēs nevēlamies ar Kopdzīves likuma palīdzību
veikt kādas izmaiņas sabiedrībā. Mēs reaģējam un aicinām Saeimu reaģēt uz tām
izmaiņām, kas jau sabiedrībā ir notikušas."”
Protams, kungam
Pūcem ir taisnība. Latviešu sabiedrībā patiešām jau ir notikušas šausmīgas
izmaiņas. Ja tas tā nebūtu, tad sabiedrība (valsts budžets) nefinansētu tādu
kloāku kā „Satori” un dažādas imbecilas pūces nevarētu sabiedrisko domu ietekmēt
ar plānprātīgām un dziļi amorālām idejām. 10 000 ģimenes un laulības
institūtu izkropļotāji ir pārāk liels skaits tādai mazai tautai kā latvieši.
„Satori” diriģē
sociālās aktivitātes, kādas pagātnes cilvēks nekad nediriģētu. Pagātnes
cilvēkam pat prātā neienāktu degradēt pēcnācēju radīšanu. Nākotnes cilvēkam
(postcilvēkam) pēcnācēju radīšanas degradēšana ir dzīves nepieciešamība.
„Satori” raksta: „Pārcelts pikets pret aizliegumu nedzemdējušām sievietēm
ziedot olšūnas. 7. martā Saeimas
Sociālo un darba lietu komisija nolēma atkārtoti apspriest aizliegumu
nedzemdējušām sievietēm ziedot olšūnas, tāpēc Saeimā 15. martā šos
grozījumus neizskatīs. Līdz ar to arī ieplānotais pikets no 15. marta
pārcelts uz nenoteiktu laiku – visticamāk aprīļa dienu, kad grozījumi tiks
izskatīti, ziņo piketa rīkotāji”.
Pagātnes cilvēkam māksla un
literatūra bija organiska dzīves sastāvdaļa. Pagātnes cilvēks pret mākslu un
literatūru izturējās kā pret garīguma un dvēseles spēka neizsīkstošu avotu.
Šajā ziņā pie mums Latvijā starp pagātnes cilvēku un nākotnes cilvēku jau ir
milzīgi dziļa aiza. Par to norāda publikācijas „Satori”. Lūk, divi neatsverami piemēri.
Pirmais piemērs ir šāds: „Mākslinieks Artūrs Bērziņs šokē ar
performanci, kurā tiek ēsta cilvēka miesa. Publiskotas fotogrāfijas un
videoieraksts no 6. martā galerijā "Museum LV un GRATA JJ" notikušās
mākslinieka Artūra Bērziņa deleģētās performances "Eshatoloģija", kas
norisinājās viņa izstādes "Dižā vientulība" ietvaros. Performances
laikā tās dalībniekiem – vīrietim un sievietei – no muguras tiek izgriezti
nelieli miesas fragmenti, turpat pagatavoti uz pannas un apēsti. Performances autors
– mākslinieks Artūrs Bērziņš – par tās vēstījumu raksta: "Vienmēr ir bijis
tā, ka civilizācijas gruva savā virsotnē. Ja pieņem, ka rietumu civilizācijas
subjekts kā gribas un saprāta aktīvais nesējs savu augstāko punktu ir
sasniedzis modernismā, pēc dotās loģikas postmodernisma projekts ir griba uz
"neko". Tikai "nekas" ir patiesa atbrīvošanās, kurā
subjekts secīgi pāriet no savas nosacīti destruktīvās darbības uz savu absolūti
destruktīvo darbību, vērstu pret sevi pašu. Pāriet no indivīda uz divīdu. Ja
indivīds ir rietumu tradīcijas pamatkoncepcija – cilvēka personības
raksturlielumu nedalāmība, uz kuras pamatojas demokrātijas ideja, tad divīds ir
postmodernistisks priekšstats par subjektu kā principiāli sašķeltu,
fragmentētu, apjukušu, viengabalainību zaudējušu cilvēku. Koncepcijā par
cilvēku-konstruktoru sociuma kontekstā ir jūtams neapzināts secīgums savā
virzībā uz iepriekšnoteikto galamērķi. Protams, nekas nebeigsies rīt vai parīt.
Parazitēšanas potenciāls subjekta nāvē tik drīz netiks izsmelts – agonija var
vilkties vēl ilgi, radot vēl neskaitāmas koncepcijas. Kurš no iniciējošajiem
aģentiem noprovocēs bojāejas noteicošo punktu, var tikai minēt, taču vairumam
no tiem kopīgā iezīme ir zem dažādām maskām paslēpusies patērēšanas stihija,
kurā mēs spazmatiskajā saldkaislē pa šķiedrai apēdam paši sevi, vērojot savu
sirmo pasauli drūpam."
Otrais piemērs ir
šāds: „Sākot ar 14. martu, kinoteātrī
"Kino Bize" (Rīgā, Elizabetes ielā 37) notiks lekciju un diskusiju
cikls, kura fokusā būs kailums, ķermenis un seksualitāte mākslā un sabiedrībā.
Tā ietvaros sadarbībā ar "Satori" piektdien, 16. martā, plkst. 19.00
notiks diskusija "Kailums un ķermenis mākslas un sabiedrības
koordinātās". Cikla laikā interesentiem ievadlekcijas
sniegs mākslas kritiķe Jana Kukaine, filozofs Andrejs Balodis un
sociālantropoloģe Ieva Lange. Pasākumu ciklu trešdien, 14. martā, plkst. 18.00
iesāks mākslas kritiķes un filozofes Janas Kukaines ievadlekcija par
seksualitāti un ķermeniskumu. "No vienas puses, kailums kā dzīvnieciskā un
primitīvā izpausme ir antisabiedriska parādība, kas iezīmē norobežošanos un
sociālo hierarhiju ignorēšanu. No otras puses, kailums var kļūt par līdzekli
radikālai sociālai rīcībai, kad maigā Venēra pārvēršas par karojošo
Amazoni," uz kaila ķermeņa atrašanos pretrunīgu nozīmju spriedzes laukā
norāda kritiķe. Savukārt 16. martā plkst. 19.00 sadarbībā ar "Satori"
rīkotajā diskusijā "Kailums un ķermenis mākslas un sabiedrības
koordinātās" tiks iztirzāta ķermeņa un kailuma nozīme, mākslinieku
pašcenzūra un cenzūra sabiedrībā, pievēršoties kailam ķermenim kā ideoloģiskam
instrumentam un provocētājam. Sarunu moderēs filozofs un publicists, interneta
žurnāla "Satori" galvenais redaktors Ilmārs Šlāpins. Diskusijā
piedalīsies dzejniece un publiciste Inga Gaile, fotogrāfe Inese Kalniņa, teātra
režisors Vladislavs Nastavševs un filozofs un Rīgas Stradiņa universitātes
docents Vents Sīlis. Diskusijas atšifrējumu būs iespējams izlasīt
"Satori.lv". Otrdien, 20. martā, plkst. 18.00 ar ievadlekciju par
marksismu un postmarksismu uzstāsies filozofs un Latvijas Kultūras akadēmijas
docents Andrejs Balodis. Pēc nedēļas – 27. martā – plkst. 18.00 ievadu par
nūdisma un natūrisma kultūru Latvijā sniegs sociālantropoloģe Ieva Lange. Kā
norāda Lange, attieksme pret kailumu un ar to saistītās normas sabiedrībā mēdz
būt pretrunu pilnas. "Noteiktos apstākļos atkailināšanās ir vairāk
pieņemama, piemēram, kad kaili ir mazi bērni vai pacienti vizītes laikā pie
ārsta, tomēr kopumā kails ķermenis sociālajā vidē atrodas kategorijā ārpus
ierastā un publiskā, un kailums tiek uztverts kā sevišķs stāvoklis, kas gan
telpas, gan attiecību ziņā parasti nozīmē intimitāti un privātumu,"
attieksmi pret kailumu skaidro sociālantropoloģe.”
Postcilvēku bezsmadzeņu
izkārnījumus nav jēgas komentēt. Vienīgi ir pievēršama uzmanība tam, ka vairums
no citātā nosauktajiem posthominīdiem strādā izglītības iestādēs. Tātad viņiem
ir visas iespējas latviešu jaunās paaudzes pieradināt, teiksim, pie uzskata, ka
„kailam ķermenim kā ideoloģiskam instrumentam un provocētājam” ir dabiska vieta
nacionālajā kultūrā.
Pats par sevi ir
saprotams, ka nākotnes cilvēka kultūrā pilnīgi neiederas pagātnes cilvēks, jo
viņā nekad nav bijis „parazitēšanas potenciāls”, netika „ēsta cilvēka miesa”. Viņa doktrīna
nebija „Tikai "nekas" ir patiesa atbrīvošanās”. Pagātnes cilvēks
netiecās „secīgi pāriet no savas nosacīti destruktīvās darbības uz savu absolūti
destruktīvo darbību, vērstu pret sevi pašu”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru