XXI gadsimta
sākumā Rietumu civilizācijas politika sasniedza noteiktu norieta pakāpi. Tā ir norieta
pakāpe, kurā pasaules lielāko valstu prezidenti, ministri, premjerministri
publiski apsaukājas, viens otram pārmetot idiotismu, stulbumu, nekompetenci. No
viņiem neatpaliek žurnālisti,
politologi, publicisti. XXI gadsimta sākumā Eiropas un Ziemeļamerikas
medijos politiķu vainošana psihiski nenormālā rīcībā kļuva ikdienišķa parādība.
Tāpat ikdienišķa parādība kļuva homoseksuālisti valdības sastāvā. Tāda norieta
pakāpe tika sasniegta XXI gadsimta otrajā gadu desmitā.
Ļoti vērtīgi ir
iedziļināties Špenglera politikas izpratnē, jo viņa attieksme organiski
iekļaujas Rietumu civilizācijas norieta kopainā. Špenglera attieksme var atsegt
politikas norieta specifiku.
Špenglers
2.sējuma politikai veltītajā nodaļā nav minējis vienīgi par mūsdienu divām spilgtām
parādībām. Viņš nav minējis par varas vīru savstarpējo apsaukāšanos un
pārmetumiem debilismā, kā arī nav minējis par homoseksuālistu nonākšanu
atbildīgos varas posteņos. Toties viss pārējais viņa sagatavotajā tekstā pilnā
mērā saskan ar mūsdienu politikas iezīmēm, jo aizvadītajos 100 gados nekas nav radikāli
izmainījies.
Vispirms
Špenglers pievēršas politiķa portretam. Tas ir filosofiski tonēts portrets. Špenglers
savu viedokli dēvē par “politikas filosofiju”. Savukārt politika esot dzīve.
Politikā izpaužas un apstiprinās dzīves realitāte; politika ir dzīves esamības
elements. Politika nav abstrakta darbība, bet gan dzīves reāla sastāvdaļa.
Špenglers raksturo
īstus valstsvīrus. Īsts valstsvīrs sevī jūt cēlu nolemtību būt politiķim. Īsts
valstsvīrs ir reta parādība. Īsts valstsvīrs ir savas tautas dārznieks. Īstu
valstsvīru apliecina viņa apdāvinātība, pienākuma apziņa, disciplinētība,
mērķtiecība, apņēmība. Tas viss nav no grāmatām iegūts, bet gan tā pamatā ir
kosmisks spēks īstā valstsvīrā. Īsts valstsvīrs ir audzinātājs, paraugs
pārējiem. Īsts valstsvīrs prot tā pavēlēt, ka viņa pavēles visi izpilda ar
gandarījumu, kā lepnu un cēlu paradumu. Īsts valstsvīrs tiecas ar savu darbu
izveidot tradīciju; viņa darbs kļūst tradīcija, kuru pēc viņa citi turpina.
Stipra tradīcija pievilina talantus.
Īstiem
valstsvīriem pret politiku ir savādāka attieksme nekā pārējiem cilvēkiem.
Īstiem valstsvīriem politika neeksistē kā dzīves īstenības atsevišķs fragments,
kuram būtu vajadzīgas īpašas refleksijas. Īstiem valstsvīriem politika ir pati
dzīve, un viņiem ir dziļa faktu izpratne; viņi nespēj iedomāties nepieciešamību
savu rīcību izskaidrot ar īpašiem jēdzieniem (mēs teiktu – ar politoloģiskiem
jēdzieniem). Īstiem valstsvīriem politika ir dabiska sfēra, par kuru speciālas
refleksijas nav vajadzīgas. Viņu rīcība ir dabiska reakcija saskarsmē ar
faktiem.
Politikas
vispārējā raksturojumā Špenglers pievēršas politikas un tautas, politikas un
kultūras sakarībām. Viņa viedoklis nav zaudējis aktualitāti arī mūsdienās.
Augsta politika
ir iespējama tikai augsti attīstītā kultūrā. Tautas vērtību nosaka tās
attieksme pret citām tautām. Tautu attiecības ir cīņas attiecības. Cīņa ir primārais
visam dzīvajam; cīņa un dzīve dziļākajā būtībā ir viens un tas pats; ja nav
velmes cīnīties, tad dzīve izdziest.
Politikā, cīņā
starp dzīvības spēkiem (tautām), visu nosaka tas, kurš valdīs. Valdīšanu nosaka
dzīve, bet nevis kaut kāda sistēma, likums, programma. Vēsture ir personiska;
personiska ir arī politika, jo tikai izcilas personības vada tautas dzīvi; visu
izšķir nevis ideālu un principu cīņa, bet dzīvu cilvēku cīņa.
Tautas garu un
miesu Špenglers dēvē par rasi. Špenglers nievājoši izturas pret jēdzienu
“tauta”. Uz Zemes dzīvojot cilvēki, bet
nevis tautas. Jēdziens “tauta” ir romantiski patētisks leksisks veidojums.
Špengleram “rase” ir cilvēku grupa, kura ir fizioloģiski radniecīga no paaudzes
uz paaudzi. Šī grupa apdzīvo vienu noteiktu teritoriju un rada valodu kā
savstarpējās komunikācijas līdzekli. Špenglers iesaka atmest jēdzienu “tauta”.
Špenglers plaši
izsakās par tautas (rases) politisko stāju. Neesot politiski apdāvinātas
tautas. Esot vienīgi tādas tautas, kuras pilnā mērā uzticas valdošajam
mazākumam, stingri turas šī valdošā mazākuma rokās un tāpēc šīs tautas ir “labā
formā”, kā Špenglers dēvē tautas politisko apziņu.
Piemērā viņš min
angļus. Angļiem ir uzticēšanās tradīcija. Angļi tradicionāli uzticas savai
varai un atsakās no varas kritikas. Špenglers vispārina: tautas masu politiskā
apdāvinātība nav nekas cits kā vienīgi uzticēšanās varai.
Špenglers
politikas vēsturisko transformāciju saista ar politisko partiju rašanos. Pirms
tam politiku nosacīja šķiriskais faktors – sociālo stratu politika. Partija ir
dažādu prātu konglomerāts. Tajā dominē nevis šķiriskie ideāli, bet
profesionālās intereses. Partijas ir pilsētu atribūts. Reizē ar pilsētu rašanos
politika tika atrauta no zemes valdnieku šķiras.
Špenglers dzēlīgi
izsakās par tādām joprojām modīgām nostādnēm kā “tautas suverenitāte”, “tautas
pašnoteikšanās tiesības”, “tautas vara”. Špenglera ieskatā tie ir tikai skaisti
vārdi, lai apmānītu ļaužu masas. Varu saglabā nedaudzi valdīt noskaņoti
cilvēki. Tautas tiesības un tautas reālā ietekme ir dažādi jēdzieni. Jo
vispārīgākas kļūst vēlēšanu tiesības, jo vājāka kļūst elektorāta vara.
Konstitucionālās tiesības var izmantot tikai cilvēki ar naudu. Rietumu
civilizācijā sastopamās vispārējās vēlēšanu tiesības nav sastopamas
ēģiptiešu, ķīniešu, arābu civilizācijās. Saruna par “tautas pašnoteikšanās
tiesībām” ir vienīgi inteliģenta runas forma.
Špenglers nav
aizmirsis preses lomu politikā. Viņš jautā “Kas ir patiesība?” un pats atbild:
pūlim patiesība ir tas, par ko katru dienu raksta prese, kura ir kļuvusi
politikas elements, manipulējot ar sabiedrisko apziņu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru