Cilvēku par „animal
symbolicum” ieteica dēvēt izcilais vācu filosofs Ernsts Kasīrers (1874-
1945). Viņa ieskatā tradicionālais cilvēka apzīmējums „animal rationale” neatbilst patiesībai par cilvēka būtību. Cilvēku
no pārējām dzīvajām radībām atšķir simbolizācijas kompetence. Tikai cilvēks
spēj uz realitāti lūkoties ar simbolu acīm. Turklāt tie ir cilvēka paša radītie
simboli. Tādējādi cilvēka ūnikums ir viņa radītais simboliskais universs. Simboliskais
universs ir oriģināla dzīves interpretācija. Tāda oriģināla prasme nav citām
dzīvajām radībām.
Filosofa gudrā
rekomendācija XXI gadsimta sākumā ir daudz aktuālāka nekā viņa dzīves laikā.
Rietumu civilizācijas cilvēks ir kļuvis simbolu vergs. Racionālismu ir
izkonkurējis iracionālisms. Tagad cilvēks vairāk tic simboliem nekā prāta
slēdzieniem. „Animal symbolicum”
masveidība ir Rietumu civilizācijas norieta pazīme.
Totāla ir cilvēka
simboliskā atkarība (determinētība). Cilvēks faktiski nespēj dzīvot bez
mākslīgā vidutāja - simboliskā universa. Cilvēks nespēj ignorēt vai atbrīvoties
uz visiem laikiem no mākslīgā vidutāja. Tā kodolā ietilpst valoda, mīts,
māksla, reliģija, paražas, nacionālās tradīcijas, ideoloģija. Cilvēkam
organiski ir nepieciešamas lingvistiskās formas, mītu tēli, mākslas poētika,
reliģiskie rituāli, nacionālie svētki. Tas viss ir piepildīts ar emocijām,
ilūzijām, sapņiem, fantāzijām. Mūsdienu modernajā terminoloģijā sakot, tas viss
ir piepildīts ar virtualitāti.
Simboliskais
universs ir katrai tautai. Arī latviešu tautas dzīvē simbolizācijai ir
grandioza loma. Latvieši simbolisko jēgu tiecas realizēt pat arhitektūrā.
Nacionālās bibliotēkas jaunā ēka Pārdaugavā ir tipisks piemērs. Raiņa poētiskā
inovācija „Stikla kalns” materializēta lielā celtnē.
Vienmēr ir bijusi
divējāda attieksme pret cilvēka simbolisko universu. Valdījusi sajūsma par cilvēka
radošajām spējām, nemitīgi izdomājot jaunus mākslinieciskos tēlus, atvasinot
jaunus vārdus un protot ar valodu uzburt vilinošas ainas. Arī filosofiskā doma
un teoloģiskā doma ir izpelnījusies sajūsmu par māku simboliskā manierē izskaidrot
sarežģītus filosofiskos jautājumus, reliģiskās mācības tēzes un reliģiskos
rituālus.
Rietumu
civilizācijas filosofijas pirmsākumā ir vērojama tendence veidot simbolus tad,
kad nākas tikties ar kaut ko transcendentālu, ko nav iespējams izskaidrot
loģiski cēloniski. Šī tendence nebūt nav zaudējusi aktualitāti. Arī mūsdienās tiekamies
ar patiesību kā zinātnisko teoriju un tiekamies ar patiesību kā mītu, patiesību
definējot gan alegoriski, gan simboliski. Piemēram, patiesību par demogrāfiskās
pārejas (1960-2050) cēloni ir iespējams definēt vienīgi tēlaini nosacīti, jo
patiesība kā zinātniskā teorija par demogrāfiskās pārejas cēloni nav iespējama.
Ideoloģija vispār nav iespējama bez simbolizācijas. Visjaunākajos laikos
populārajās „krāsainajās revolūcijās” simbolizācija ir viens no galvenajiem
instrumentiem tautas masu tracināšanā.
Sengrieķu
filosofijā eidosa (redzamā, ārējā, idejas, formas) pāreja simbolos ir plaši
izplatīta. Sokrāts vēlējās „esamības patiesību” skatīt nosacītos jēdzienos, lai
nekļūtu akls no patiesības spilgtā starojuma. Tomēr simbols kā teorētiskās
refleksijas priekšmets pirmo reizi ir sastopams tikai Kanta filosofijā. Viņa
darbos ir runa par simbolu veidošanu kā realitātes izpratnes īpašu paņēmienu.
Pirms Kanta viduslaikos simbols kā noteikts fenomens, saprotams, bija
pazīstams. Taču tolaik simbols dominēja kā heraldiskās reprezentācijas
līdzeklis grāfu, hercogu, firstu, kņazu, karaļu ģerboņos.
Pozitīva
attieksme pret simbolisko universu ir pastāvējusi vienmēr cilvēces vēsturē.
Simboliskais universs tiek uzskatīts par garīgās kultūras pamatu un garīgās kultūras
zelta fondu. Simboliskā universa kvalitāte un apjoms ir cilvēka un tautas
kvalitātes un radošā potenciāla kritērijs. Latvieši to pilnā mērā apstiprinās. Latviešu
pseidozinātniskajā „Kultūras kanonā” ir iekļauta Lielvārdes josta. Tajā esot
iekodēts latviešu tautas liktenis.
Līdzās pozitīvai
attieksmei vienmēr ir eksistējusi negatīva attieksme. Tādā gadījumā uz
simbolisko universu lūkojas neslēpti kritiski. Jau Epiktēts esot bēdājies:
„Tas, kas traucē cilvēkam un viņu satrauc, nav lietas, bet viedoklis un
fantāzijas par lietām”. Simboliskais skatījums deformē cilvēka zināšanas,
priekšstatus, dažādus vērtējumus. Cilvēks nonāk ilūziju, iedomu, iztēles varā.
Tas cilvēkā stimulē neapmierinātību ar sevi un apkārtējo vidi.
Pret cilvēka
simbolisko domāšanu kā zināmu kroplību izturējās Žans Žaks Ruso: „Domājošs
cilvēks ir samaitāts dzīvnieks”. Viņa ieskatā cilvēka attiešana no organiski
dabiskā dzīves skatījuma un pievēršanās dzīves simboliskajai apcerei neuzlabo
cilvēka dabu.
Simboliskais
universs tiek kritizēts par atraušanos no dzīves realitātes. Kritika savā ziņā
ir pamatota. Saskatāma noteikta likumsakarība: ja pieaug cilvēka simboliskā
aktivitāte, tad pieaug cilvēka atraušanās no fiziskās realitātes. Cilvēks
arvien vairāk un vairāk iestieg simboliskajā sfērā un zaudē orientācijas spējas
reālajā vidē. Mūsdienās tas notiek ar t.s. interneta paaudzi. Ja Latvijas
policijai darbinieku uzņemšanā regulāri ir jāpazemina fiziskās sagatavotības
prasības, tad tas lielā mērā ir simboliskā universa „nopelns”. Jaunie puiši pie
datora strauji pārvēršas infantīlos mēnessērdzīgajos.
Tik tikko minētajai
likumsakarībai piemīt zināma vēsturiskā dinamika: jo tuvāk mūsdienām, jo vairāk
ir pieaugusi simboliskā aktivitāte. Uzskatāmi tas redzams, piemēram, tādos
simboliskā universa segmentos kā valoda un māksla.
Interese par valodas
simboliskās semantikas perspektīvām ir bijusi vienmēr. Laika gaitā šī interese ir
pieaugusi. Zināma kulminācija tika sasniegta lingvistiskajā filosofijā XX
gadsimtā, analizējot valodas nosacītības problemātiku. Nostiprinājās uzskats,
ka valoda vispirms apliecina jūtas un afektus. Tikai pēc tam valoda apliecina
domas un idejas. Valodas praksē ir dažāda leksisko vienību simboliskā
semantika. Viena simboliskā semantika ir sastopama konceptuālajā valodā,
loģikas valodā, zinātnes valodā. Cita simboliskā semantika ir sastopama
emocionālajā valodā, sadzīves valodā.
Savukārt mākslas
vēsture uzskatāmi atspoguļo vēsturisko pāreju no mimēzes uz antimimēzi. Mākslas
atsacīšanās no īstenības atdarināšanas (mimēzes) un pievēršanās īstenības
simboliski poētiskajai konstrukcijai izpaužas mākslas metožu un stilu vēsturiskajā
virzībā no klasicisma, romantisma, reālisma uz simbolismu, abstrakcionismu,
sirreālismu, „jauno reālismu”, konceptuālismu, nosaucot nebūt visus spilgtākos mākslas
virzienus pārejā no mimēzes uz antimimēzi. Jo tuvāk mūsdienām, jo izteiktāka ir
vēlēšanās mākslu atraut no īstenības un mākslu pasludināt par īstenības izziņas
galveno veidu, kā arī pret mākslu izturēties kā pret autonomu realitāti.
Postmodernisma kroplībās šī vēlēšanās ir maksimāli apmierināta.
Nekādā gadījumā
nedrīkst aizmirst mākslas vēsturisko virzību uz savu sociālo statusu; proti,
virzību, kad sabiedrībā māksla kļuva māksla, nostiprinoties kā pašvērtībai,
patstāvīgam fenomenam un apziņas formai. Tas, ko mēs pazīstam kā mākslu, ilgus
gadsimtus bija teicami izpildīts darbs attiecīgajā amatā. Māksla bija attiecīgā
amatnieka augsta profesionālā meistarība, bet nevis patstāvīgs daiļrades fenomens.
Tikai Hēgeļa filosofijā bija pirmā tikšanās ar jēdzienu „mākslinieciskais
tēls”. Simbolizācijas lomu mākslā (garīgajā kultūrā vispār) sāka vispusīgi analizēt
tikai XX gadsimtā.
XX gadsimta
otrajā pusē uzvirmoja satraucoša diskusija par virtuālo realitāti. Ja agrāk
bija tikai viena realitāte – dabas realitāte, tad tagad ir arī otra realitāte –
virtuālā realitāte. Virtualitāte liecina par objektiem vai stāvokļiem, kuri
reāli neeksistē, bet var rasties noteiktos apstākļos ar speciālas tehnoloģijas
un tehnikas palīdzību.
Simboliskā
universa papildināšanās ar virtuālo realitāti krasi saasina jautājumu par
racionālisma un iracionālisma proporcijām cilvēka darbībā, uzvedībā un
komunikācijā. Nākas saskatīt bīstamu apdraudējumu racionālismam, kas savukārt
liecina par norietu, noslīdējumu cilvēka garīgajā satvarā.
Par racionālisma
zudumu iracionālajā simbolu pasaulē uztraucās jau Ernsts Kasīrers. Bet tas bija
XX gadsimta pirmajā pusē, kad nebija jaunā parādība – virtuālā realitāte. Tagad
ir labi zināms, ka virtuālā realitāte apdraud tieksmi aizstāvēt objektīvu,
absolūtu, universālu patiesību. Cilvēks zaudē spriedumu patstāvību. Ja par
cilvēka galveno vērtību uzskata idejisko neatkarību, tad virtuālā realitāte
degradē šo vērtību. Cilvēks savos spriedumos zaudē idejisko patstāvību un nonāk
virtuālās realitātes varā. Ne velti Latvijā 2018.gada septembrī un oktobra
sākumā sakarā ar 13.Saeimas vēlēšanām politiskajā aģitācijā ļoti plaši
izmantoja interneta sociālos tīklus. Savukārt pēc vēlēšanām valdības
sastādīšanas nedēļās dominēja norāde uz „sarkanajām līnijām” – leksiski
simboliska minitirāde bez jebkādas konkrētības.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru