Ja civilizācijas norieta apstākļos ir
uzdīdzis postcilvēks, tad katrā ziņā ir uzdīgusi viņa sludinātā postpatiesība.
Ja eksistē postpatiesība, tad eksistē tās autors – postcilvēks. Tas ir loģisks
izkārtojums. Jautājums var būt vienīgi par to, vai tas ir teorētiski loģisks
izkārtojums jeb tāda ir dzīves realitāte. Atbilde nav patīkama: tas nav
teorētiski loģisks izkārtojums. Tāda ir dzīves realitāte.
Eksistē tradīcija
laikmeta tendences apzināt no valodas viedokļa. Proti, noskaidrot populārākos
vārdus attiecīgajā laikmetā. Populārākie vārdi nekļūdīgi ilustrē garīgo atmosfēru
sabiedrībā zināmā laika periodā. Tradīcija nav aizmirsta, un pasaules
respektablas struktūras (enciklopēdiju redakcijas, slaveni mediji, cienījamas
zinātniskās iestādes) nesen noskaidroja populārākos vārdus 2016.un 2017.gadā.
Tā, piemēram,
Rietumeiropas lielākajās valstīs Lielbritānijā un Vācijā populārākais vārds
2016.gadā bija “postpatiesība” (post-truth; postfaktisch). ASV
populārākais vārds bija “surreal”- nereālistisks, fantastisks, neticams.
2017.gadā Karaliskās akadēmijas spāņu valodas vārdnīcā iekļāva leksisko jaunumu
„posverdad”. Ar to apzīmē „realitātes
izkropļošanu, manipulēšanu ar cilvēku pārliecību un emocijām, lai ietekmētu
sabiedrisko domu un sociālās attiecības”.
Populārie vārdi
perfekti saskan ar “balto” cilvēku garīgo degradāciju. Faktiski ir iezvanīts
jauns laikmets - „Post-truth”
laikmets. Rietumu civilizācijas norietā ir sasniegta jauna gradācija.
Eiropeīdu
sistemātiskas degradācijas sākums ir 1968.gads. Tas ir vispāratzīts viedoklis. Absurdie
jauniešu nemieri Francijā, Vācijā, ASV bija sākums slimībai, kura tagad
(2018.g.) ir nenoliedzams fakts.
1968. gadā Eiropa
sāka zaudēt identitāti. Degradācija kļuva tik liela, ka Eiropu vairs nevarēja pazīt.
Tas precīzi izklāstīts Eiropas 13 intelektuāļu Parīzes deklarācijā „Eiropa,
kurai mēs varam ticēt”. 2017.gada 7.oktobrī deklarāciju publicēja 20 valodās.
Arī latviešu valodā. Latvijas varas inteliģence deklarāciju cītīgi noklusē, jo
apzinās savu graujošo ieguldījumu cilvēku degradācijā.
Pirms 50 gadiem
1968.gada 22.martā studentu dumpja sākums Sorbonas universitātē bija negaidīti
jocīgs. Francijā tauta dzīvoja labi. Tauta bija labi paēdusi, labi apģērbta un
labi apgādāta ar sadzīves precēm. Bodrijaram tas deva iespēju jau 1970.gadā
sarakstīt grāmatu „Patērēšanas sabiedrība”. Valstī katru gadu ekonomiskā
izaugsme bija 5%. Valdība bija stabila. Tā centās ievērot demokrātijas normas.
Francijas industriālo sabiedrību neviens un nekas neapdraudēja. „Vienkāršie
cilvēki” tika lutinoši apčubināti no visām pusēm. Viņi netraucēti baudīja masu
kultūras labumus. Morāli tikumiskais līmenis bija augsts.
Piemēram, katra
dzimuma studenti dzīvoja atsevišķās kopmītnēs. Vīriešu kopmītnes sievietes
nedrīkstēja apmeklēt. Savukārt sieviešu kopmītnes vīrieši nedrīkstēja apmeklēt.
Nebija nekāda politiskā un sociālā iemesla studējošās jaunatnes dumpim franču
prestižākajā universitātē.
Tagad iemesls ir
izprasts. Iemesls ir radikālas antropoloģiskās (cilvēciskās) izmaiņas.
1968.gadā sākās garīgā degradācija: morālo uzskatu vaļība („plurālisms”),
ģimenes institūta diskreditācija, seksuālo anomāliju bums („seksuālā
revolūcija”). Sākās tas, kas aizvadītajos 50 gados nemitīgi duļķojās „baltajos”
cilvēkos līdz viņu fundamentāli iracionālajam (debilajam) un fundamentāli amorālajam
šodienas saduļķojumam.
1968.gada daudzi varoņi,
lutekļi no bagātām ģimenēm, turpmākajā dzīvē pievērsās teroristiskajai darbībai
vai politiskajai darbībai. Viņi saglabāja pašpuikas ārieni, netīrību, morālo
visatļautību, manieru demonstratīvo vulgaritāti. 1968.gada satrakojušies
mutanti kļuva paraugs „eiropeiskās elites” klonēšanā. Viņi palīdzēja izdresēt
Eiropu par ASV paklausīgu pakalpiņu. No viņiem lišķīgākie (Derrida, Habermass)
publiski apsveica Dienvidslāvijas bombardēšanu, to vērtējot kā „humanitāro
iejaukšanos”. Degradācija jau bija tik grandioza, ka abi „intelektuāļi” nespēja
paškritiski novērtēt sava „viedokļa” antihumāno raksturu. No 1968.gada
galvenajiem varoņiem tradicionālākais piemērs analītikā ir sarkanmatainais ebrejs
Daniel Marc Cohn-Bendit (1945) un
viņa pēcākā spožā politiskā karjera. 1968.gadā viņš tēloja anarhistu un bija studentu
dumpja barvedis. Vēlāk viņš pārtapa buržuāziski pašapmierinātā EP deputātā.
Dzīves pārmaiņu
ātrums ir milzīgs. Šajā ziņā ir asprātīgs salīdzinājums. Cēzars varēja
sarunāties ar Napoleonu. Franču imperatora laikā Eiropa vēl nebija tik krasi
izmainījusies, lai senās Romas diktators neko nesaprastu. Krasās izmaiņas sākās
Jaunajos laikos. Izmaiņas ir tik lielas, ka Napoleons nevarētu sarunāties ar
angļu karalieni Elizabeti II. Napoleons neko nesaprastu mūsdienu dzīvē.
„Post-truth” par populārāko vārdu
2016.gadā pasludināja slavenā izdevniecība „Oxford
Dictionaries”. Izdevniecības ieskatā postpatiesības mutuļošana sākas tad,
kad cilvēku apziņas formēšanā objektīvie fakti ir mazāk nozīmīgi nekā
emocionālā iedarbība un subjektīvais viedoklis.
Postpatiesībai
fakti nav vajadzīgi. Postpatiesība ir panākusi faktu devalvāciju. Fakti ir
zināmi, taču tie tiek slēpti no cilvēkiem. Savukārt cilvēki nekaunas no
pašapmāna. Cilvēki saprot, ka eksistē fakti. Taču cilvēkus pilnā mērā apmierina
faktu slēpšana, jo tā ir patīkamāk dzīvot.
Fakti ir
intelektuālās sfēras sastāvdaļa. Fakti prasa prāta piepūli un neļauj izvērsties
emocionālajām kaislībām, kurām prāta piepūle nav vajadzīga. Postpatiesība ir
iespējama tikai tad, ja ir atslēgts cilvēku prāts. Postpatiesība saskarsmē ar normālu
prātu ir bezspēcīga.
Postpatiesība
cilvēkos kāpina emocionālo baudu un pašvērtības prieku. Ja cilvēkiem nākas ņemt
vērā faktus, tad viņu subjektīvais viedoklis zaudē vērtību. Bet tas nav labi. Tādā
gadījumā subjektīvā viedokļa autori vairs nav „gudri cilvēki” ne savās acīs, ne
citu cilvēku acīs. Fakti cilvēkiem traucē demonstrēt „gudrību”.
Postmodernistiskais „viedokļu plurālisms” jau ir paguvis satricinoši
iefiltrēties cilvēku apziņā, ļaujot katram būt „gudram”. Postpatiesība,
devalvējot faktus, pamatīgi kāpina „viedokļu plurālisma” psiholoģisko gandarījumu
cilvēkos. Īstenībā postpatiesība veicina pašapmāna progresēšanu. Tas praktiski
nozīmē saprātīguma zudumu un iracionālisma pieaugumu cilvēku apziņā.
Visdziļākajā
būtībā postpatiesība nav uzskatāma par jaunu ideoloģisko ieroci. Postpatiesība
nav cīņas ierocis – ideoloģijas un kontrideoloģijas atombumba. Visdziļākajā
būtībā postpatiesība (dažādi viltojumi) ir laikmeta pazīme – cilvēku pagrimuma
pazīme. Pagrimuši cilvēki ir viltojumu („fake”)
izplatītāji. Pagrimušiem cilvēkiem viltojumi ir adresēti. Pagrimuši cilvēki tic
viltojumiem, komentē viltojumus un par viltojumiem nekavējoties izsaka savu
kompetento „viedokli”. Pagrimušiem cilvēkiem metafizikas vietā ir
postmetafizika, realitātes sakarīgas hierarhijas vietā ir „plurālisms”, jēgas
vietā ir interpretācija.
Saskarsmē ar
postpatiesību drīkst atsaukties uz slaveno atziņu „Dievs ir miris!”.
Postpatiesības laikmetā šī atziņa ir aktuāla. Dievs ir miris, fakti nav
vajadzīgi, patiesība neeksistē, eksistē vienīgi situācija – noteiktā mirklī vai
periodā pastāvošs dzīves vai darbības apstākļu kopums, par kuru katram var būt
savs emocionālais viedoklis. Tādos apstākļos kaut ko labu, saprātīgu un derīgu
var panākt vienīgi spoži apgaismota, labi izglītota un skaidri saprotoša
apziņa, postpatiesību piespiežot kapitulēt.
Kapitulācijas
nebūs. Būs postpatiesības diktatūra. Rietumu civilizācijā nākotne pieder
postpatiesībai. Jau tagad postpatiesība valda masu komunikācijā un politikā.
Postpatiesības lielākie fani ir žurnālisti un politiķi. Tātad profesionāļi, kuri
vispamatīgāk ietekmē cilvēku apziņu.
Abu profesiju nosaukumi ir jāliek pēdiņās.
Žurnālisti un politiķi tagad neatbilst vēsturiski tradicionālajam attiecīgās
profesijas aprakstam. Runa nav pat par žurnālistikas un politikas parodijām vai
simulakriem. Žurnālistikas un politikas vietā ir radies kaut kas tāds, kurā
neeksistē sociālā, morālā, intelektuālā, nacionālā, politiskā, ideoloģiskā,
valstiskā atbildība, neeksistē profesionālā pienākuma apziņa un profesionālā
goda apziņa.
Žurnālistikas un
politikas centrā tagad ir neierobežota melošana bez minimāla morālā
pārdzīvojuma. Turklāt tā ir melošana sintezē ar iracionalitāti, stulbumu,
debilitāti. Žurnālistu un politiķu melošana liecina ne tikai par negodīgumu un
nekaunību, bet liecina arī par garīgo nelīdzsvarotību un prāta aptumsumu. Ja
vēl nesen, pieķerti melos, žurnālisti un politiķi taisnojās, ka ir pārprasti
vai viņu informācijā ir ielavījusies tehniskā kļūda, tad tagad viņi ignorē
jebkuru kritiku un nedomā taisnoties. Mediju kadri un politisko organizāciju
kadri, kuri šodien melo, pat nesaprot, kas ir patiesība un kas nav patiesība.
Mentālais haoss viņu galvās to neļauj saprast. Agrāk melotāji zināja, kas ir
patiesība. Viņi meloja apzināti – ar skaidru galvu. Tagad melo tipi vispār bez
galvas.
Latvijā par to,
piemēram, liecina 2018.gada aprīļa vidū publicēts skaidrojums: „Valsts
prezidenta Raimonda Vējoņa kanceleja cietusi jau septīto (!?) sakāvi
administratīvajā tiesā, - kā rāda [..] publiskotais tiesas spriedums, tā
uzdevusi Vējoņa kancelejai sniegt pieprasītās ziņas par informācijas apriti
laikā, kad pērn atklājās, ka prezidents „piemirsis” deklarēt daļu no saviem
gada ienākumiem. Pašlaik administratīvajā tiesā tiek izskatītas vēl vairāk nekā
desmit (!?) administratīvās lietas saistībā ar Vējoņa kancelejas nevēlēšanos
atklāt ziņas par nodokļu maksātāju naudas tērēšanu un līdzīgiem jautājumiem”.
Bet tas nebūt nav viss. 2018.gada
28.augustā atkal jauna ziņa: „Valsts prezidenta Raimonda Vējoņa kanceleja jau
trīspadsmito reizi (!?) ir zaudējusi administratīvajā tiesvedībā, - šoreiz
saistībā ar tās nevēlēšanos sniegt informāciju par nodokļu maksātāju resursu
izmantošanu saistībā ar Vējoņa došanos uz skautu un gaidu pasākumu, braucienam
izmantojot helikopteru”.
Tik tikko
minētais nav tikai melošana. Informācijas atkārtotā slēpšana liecina par prāta
neveselību. Turklāt liecina par prāta neveselību visā valstī, ja jau Valsts prezidents var nemitīgi melot. Ja
regulāri drīkst melot Valsts prezidents, tad regulāri drīkst melot arī valsts
pilsoņi! Tas ir loģiski! Vai var būt vēl trakāks stāvoklis Latvijā?
Patiesība ir
zaudējusi tikumisko spēku un privileģēto vietu cilvēku garīgajā pasaulē. Totāla
amoralitāte ir iespējama tikai cilvēciskuma sabrukumā. Faktiski ir ne tikai
divas melotāju kategorijas – žurnālisti un politiķi. Abām kategorijām ir
jāpieskaita sociuma daļa, kura vienaldzīgi izturas pret patiesību un nenosoda
postpatiesību.
Interesants ir
viens moments. Postpatiesības laikmetā neviens neatceras patiesības laikmetu kā
paraugu godīgai dzīvei. Neatceras tāpēc, ka patiesības laikmets nekad nav
bijis. Vienmēr kāds meloja. Atšķirība ir vienīgi tā, ka agrāk baidījās melot,
kaunējās melot, atzinās melošanā. Agrāk sodīja par melošanu.Tagad Vējoni
neviens nesodīs par melošanu. Arī tauta nav apvainojusies par žurnālistu un
politiķu nemitīgo melošanu.
Agrāk tauta
necieta melus, un tauta nebalstījās uz meliem, kas rada tai emocionālo
komfortu, jo atbilst kaut kādiem aizpriedumiem un iedomām, kaut kādām
simpātijām vai antipātijām. Tagad ļoti daudziem ir pieņemami jebkādi meli par
Krieviju, krieviem, Putinu. Tas ir jauns antropoloģiskās evolūcijas līmenis –
cilvēciskuma sabrukuma līmenis.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru