Pasliktināšanās,
pagrimums, panīkums (respektīvi, degradācija) civilizācijas norietā ir normāla
parādība. Naivi ir cerēt civilizācijas norietā masveidā tikties ar pretējo –
uzlabošanos, pacēlumu, uzplaukumu. Civilizācijas norietā nemitīgi pulsē degradācijas
loģika. Tā ir dominējošā loģika. Relatīva uzlabošanās, pacēlums, uzplaukums var
būt sastopams galvenokārt tikai nosacīti izolētās zonās ar vēsturiski senu un
vietējā kultūrā dzelžaini nostiprinātu imunitāti pret degradācijas baciļiem.
Neapšaubāmi, pretošanās
degradācijai ir iespējama. Nekādā gadījumā nedrīkst bezprātīgi pakļauties
daždažādiem vilinājumiem iet kopsolī ar citām tautām. Ja tas tomēr notiek un plivinās
bezprātīgi seklā mānija (Rīgas prātkopji teiktu) „dzīvot kā Eiropā”, „baudīt
eirodzīvi”, „ietilpt Eiropas dimensijā”, tad nekas labs nav gaidāms.
Mietpilsoniski seklais princips „dzīvot kā pārējie” degradācijai ir ļoti
izdevīgs. Principa dievināšana kāpina degradācijas intensitāti. Pretošanās
degradācijai nav iespējama bez savas sejas konsekventas saglabāšanas.
Pēcpadomju gados latviešu varas inteliģence ir darījusi visu iespējamo, lai
latviešu tauta zaudētu seju. Par tautas uzskatu līderiem uzkundzējās
„eirodzīves” un „Eiropas dimensijas” plakšķētāji.
Saprātīgas
nepakļaušanās patīkams (domājams, visspatīkamākais) piemērs ir Dānijai
piederošās administratīvi patstāvīgās Farēru salas. No „baltās” rases pozitīva
dzimstība ir tikai šīs salas iedzīvotājiem. Pārējie eiropieši ir vienprātīgi
pakļāvušies modernajam vilinājumam manāmi ierobežot bērnu dzemdēšanu. Rietumu
civilizācijas norieta apstākļos Farēru salās, tipiski izolētā zonā, dzīve
uzlabojas, valda pacēlums un uzplaukums. Uz salas degradācija baidās iekūņoties.
Degradācija tāpat
kā visas parādības ir dialektiska parādība. Degradācijai ir pazīstama pretstatu
cīņa. Degradācija sastopas ar pretestību. Pretestības apjoms ir atkarīgs no
tautas cilvēciskajām īpašībām un kultūras enerģiskuma. Ja tautai ir
aristokrātija, buržuāzija, klasiskajā izglītībā skolota inteliģence, tauta dienas
vada neatkarīgā valstī un saimniecisko darbību organizē teicamas sociālās
politikas caurstrāvotā kapitālismā, tautas kultūras mantojums un tajā skaitā
reliģiskais mantojums sākās agrīnajos viduslaikos, tad tādas tautas pretestība
degradācijai noteikti ir nesamierināmāka nekā nabadzīgu zemnieku tautas
pretestība, kura pie tam ir aplaimota ar nacionāli nodevīgu inteliģenci
(praktiski – pseidointeliģenci). Latviešu tauta bez nacionāli atbildīgas
inteliģences nekad nespēs pretoties degradācijai. Latviešu šodienas varas
inteliģence ir degradācijas vislielākā idejiskā stimulētāja, konkrētā ievazātāja
un materializēšanas organizatore.
Degradācijai ir
dažādi kūdītāji. Tāpēc ir dažādi postījumu virzieni. Piemēram, tāds
degradācijas kūdītājs kā „genderisms” postoši atsaucas uz dzimstību.
Neoliberālisms postoši atsaucas uz ekonomiku, morāli, valstisko suverenitāti.
Savukārt postmodernisms postoši atsaucas uz sabiedrības estētisko apziņu.
Degradācija tautu
posta ne tikai atsevišķos virzienos, bet posta arī tautas metafiziskos pirmpamatus.
Pašlaik degradācija ir sasniegusi ļoti bīstamu pakāpi. Tas ir analītiski viens
no jaunākajiem secinājumiem par Rietumu civilizācijas norietu un tā satelītu
degradāciju. Tautas pirmpamats ir tautas identitāte. Degradācija ir sākusi
ārdīt tautas identitāti. Tātad tautas pastāvēšanas pamatjēgu. Tauta bez
identitātes nav tauta, bet bezsejaina mūmija.
Ar jēdzienu
„identitāte” apzīmē sevišķumu un savdabību. Iespējama atsevišķu indivīdu
identitāte un sociālo kolektīvu identitāte, kā arī cita veida identitāte. Jau sen jēdzienu „identitāte” piemēro tautas
sevišķuma un savdabības raksturojumā. Tautas identitāte ir tautas īpašību
kopums, ar ko konkrētā tauta atšķiras no pārējām tautām.
Zinātnē tradicionāli
tiek uzsvērta tautas identitātes stabilitāte. Tautas identitāte mainās, bet tas
nenotiek strauji un ne reti ilgst gadsimtus. Tautas identitātes izmaiņas mēdz
būt objektīvi pamatotas. Laika gaitā mainās tautas demogrāfiskais apjoms un
tautas starptautiskā vide. Mainās tautas kultūra, un tas ir normāls process.
Iespējama arī
tautas identitātes degradācija. Tas bija sen zināms. Par to liecina vēsturiskā
pieredze, tiekoties ar civilizāciju, impēriju, valstu bojāeju. Tagad nākas
pārliecināties, ka Rietumu civilizācijas norietā ir sākusies tautu identitātes
degradācija.
Domājoši cilvēki
nekad nav bijuši sajūsmā par latviešu tautas identitāti. Internetā par to var
izlasīt daudzās publikācijās.
Piemēram,
Kultūras ministrijas vienā saitā vispār ir noliegta latviešu identitātes varbūtība:
”Mūsu tautas nacionālās identitātes pašapziņa ir ļoti vāja. Tās vājums ir tieši
saistīts un izskaidrojams ar Latvijas tautas vēsturisko situāciju – tauta ir
bijusi apspiesta gadiem, pat gadsimtiem ilgi, turklāt, Latvijas tautā ir
novērojams ievērojams citu tauru kultūru piejaukums. Šie faktori ir kavējuši
tautas nacionālās identitātes pašapziņas un lepnuma attīstībai, tāpēc tā gluži
vienkārši nespēj būt nacionāli stipra, kā arī tai ir novērojams tā saucamais
“mazās tautas komplekss”. Latvijas sabiedrībā nav vienotas nacionālās
identitātes – šeit ir vesela identitāšu gūzma, sākot ar pilsoņiem un
nepilsoņiem, latviešiem un nacionālajām minoritātēm, kā dažādu reliģisko
piederību pārstāvjiem, tāpēc pašlaik nav iespējams runāt par vienas tautas
vienotu nacionālo identitāti. Par vienotu Latvijas tautas nacionālo identitāti
un kultūras mantojumu mēs varējām runāt tikai laikā līdz 13. gadsimtam, līdz
Latviju pārņēma vācu kultūra, un skāra tālākie vēstures notikumi. Šobrīd varam
runāt tikai par latviešu un cittautiešu teritoriālo piederību Latvijai.”
2017.gada augustā
kādā medijā savu viedokli par latviešu identitāti skaidroja Okupācijas muzeja
direktors un Austrālijas latviešu laikraksta „Latvietis” redaktors Gunārs
Nāgels. Viņš jautāja: „Kas ir latviešiem centrālais identitātes elements? Kas
ir tā lieta vai doma, par kuru mēs stāvam un krītam? Un vai ir vispār kaut
kas, kas latviešiem kā tautai ir svarīgi?”.
Žurnālista
pierakstītā atbilde skan šādi: „Gunārs Nāgels kā pirmo latviešu identitātes
pazīmi min latviešu valodu. Taču izrādās, ka latviešiem tā ir ļoti nenoturīga.
Tā tiek atmesta pie pirmās šķietamās nepieciešamības, ne ar kādu savdabīgumu un
līdzīgumu noturīgumu nepārprotami neiezīmē un nenodrošina. To apliecina
pētījumi. Piemēram, BISS (Baltic Institute of Social Sciences) pētnieki secina:
„Latviešu valodas lietošanai uz ielas latviešu vidū ir vērojama tendence
samazināties...” Tātad, lai nodrošinātu savdabīguma un līdzīguma noturīgumu,
bez valodas vēl ir nepieciešams kāds iezīmēts stabils pamats un enkurs, kas to
nodrošina. Jā, kas? Ieklausīsimies autoritātēs. Rainis: „Zeme, zeme - kas tā
zeme, Ko tā mūsu dziesma prasa? Zeme tā ir valsts. Mēs gribam savu latvju
dvēsli! Mēs gribam savu latvju mēli! Mēs gribam savu latvju zemi! Mēs gribam
brīvi! Brīvē mēs gribam savu dzīvi! Un to mēs gūsim!”. Andrejs Eglītis: „Turiet
savu zemi ciet. Zeme taisās projām iet. Projām iet ar svešām kājām, Prom ar
šūpuļiem un mājām - Turiet ciet. Savu zemi paturēt - Savas mātes valodiņu;
Valodiņa zemi tur, Zeme tur valodiņu. Nevaram - viens bez otra nevaram. Vienam
zūdot, otrs mirst; Vienam otrā turoties, itneviens mūs neizšķirs.”[..] Kārlis
Ulmanis: „Pieķērušies mazajam zemes stūrītim, jūs pieķersaties arī visai mūsu zemei,
tēvuzemei; jūs mācīsaties arī to cienīt un mīlēt; jūs centīsaties ar to iepazīties
un gribēsat to kopt, glabāt un sargāt kā savu dārgāko mantu... Vislielākās
briesmas mums draudēja tad, kad pagrima kāds no mūsu trim tikumiem, kad darba
vietā sāka pacelties viegla dzīve, kad mīlestību uz dzimto zemi aizēnoja svešas
mācības, kas noliedza tēvzemes svēto vārdu, kad ticība tautas nākotnei bija
šaubu nomākta un skati meklēja nevajadzīgus svešus aizsargātājus” (1936.).
Pēdējais teikums kā par mūsdienām. Augšminētās atziņas nepārprotami norāda, ka
bez latviešu valodas latviešu tautas identitāti veidojošs nosacījums ir zeme -
sava zeme. Tā bija un ir tā vide, kas veidoja un veido latviešu mentalitāti -
dzīves uztveri, domāšanas veidu, tradīcijas, garīgo ievirzi un gadu simteņos ir
kļuvusi par latviešu identitātes neatņemamu sastāvdaļu. Tā ir ieprogrammēta
latviešu gēnos.[..] Ne velti latviešu tautas ārējie un iekšējie nelabvēļi
vienmēr ir centušies latviešos mazināt un izdzēst savas valodas un zemes
nozīmīgumu - ar tautas patības revolucionāru vai evolucionāru iznīcināšanu,
t.i., ar pakāpenisku atradināšanu no atbildīga darba, mīlestības uz savu zemi
un tautu, ar ticības izdzēšanu. Un tas lielā mērā viņiem ir izdevies. Pirmskara
Latvijā latviskā identitāte veidojās 274 627 zemnieku ģimeņu sētās. Tās
izvirzīja Latviju Eiropas attīstītāko valstu priekšgala četriniekā un apsteidza
Somiju par 15%. Tas bija darbam motivējošas un atbildīgas latviešu identitātes
nopelns. Mūsdienās lauku saimniecību skaits ir samazinājies līdz 81 796
saimniecībām (par 70%), esam ierindojušies Eiropas Savienības valstu beigu gala
četriniekā un no Somijas atpaliekam 3,2 reizes. 25% savas Tēvzemes esam
iztirgojuši svešiniekiem un meklējam laimi tur, kur mūsu nav. Atgūtās
neatkarības 26 gadu darba rezultāti ļauj secināt, ka latviešu tauta savā
izšķirošajā vairākumā nemīl un netiek audzināta mīlēt savu zemi un valsti. Zaudējot
savu zemi, zaudēsim arī savu pastāvēšanu un attīstību nodrošinošo latvisko
identitāti, ieskaitot valodu. Ja ne 50 gados, tad 100 gados noteikti. Skumji...”.
Par tautas
identitātes degradāciju var norādīt tautas dzīves konceptu un vērtību
devalvācija. Tautas identitātes degradācijas pazīme ir mīcīšanās uz vietas bez
nākotnes plāniem, dzīve bez stratēģijas, kad stratēģijas vietā ir atsevišķu
oligarhisko grupu savtīgās intereses. Tautas identitātes degradācijas
nepatīkama izpausme ir naudas un zagšanas (visplašākajā nozīmē) pārvēršanās par
tautas identitātes elementu.
Tautas
identitātes degradācijas drausmīga (varbūt visdrausmīgākā) pakāpe ir intereses
zudums par brīvību un neatkarību, kad tauta bez morāli psiholoģiskiem
pārdzīvojumiem atsakās no valsts suverenitātes. Valdošais politiskais spēks,
kas ir izraisījis suverenitātes zaudēšanu, tautā netiek uzskatīts par
apkaunojumu un nacionālo nodevēju, bet gan par nacionālo varoni. Suverenitātes
nevajadzība liecina par tautas identitātes degradācijas kulmināciju.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru