Katrā laikmetā ir īpaši iecienīti
vārdi, un tie pulcējās modernā vārdnīcā. Šī vārdnīca ir populāra sabiedrībā. Vārdnīcai
ir starptautisks pielietojums. To bez bēdām var saukt par civilizācijas vārdnīcu.
Sabiedriskā doma šo vārdnīcu atver katru dienu. Sabiedriskā doma bez šīs
vārdnīcas nevar iztikt. Ar vārdnīcas palīdzību zinātnieki, politiķi,
biznesmeņi, žurnālisti, publicisti, filosofi, filistri apspriež aktuālas
parādības. Interneta ērā šo vārdnīcu iecirktīgi šķirsta jaunais
antropoloģiskais lepnums – soctīklotāji.
Civilizācijas vārdnīca ir
sastopama arī pašlaik, un tā sensitīvi atspoguļo šodienas cilvēku garīgo
veidolu. Vārdnīca attiecās uz visu Rietumu civilizāciju un neattiecās tikai uz
vienu vai dažām tautām. Tas, par ko šodien runā saprātīgie latvieši, nav nekas
idejiski unikāls. Saprātīgie latvieši šodien runā par to pašu, par ko runā
Rietumu civilizācijas pārējie saprātīgie cilvēki – vācieši, angļi, spāņi,
itāļi, franči, zviedri u.c. Saprātīgie latvieši lieto tos pašus vārdus, kurus
lieto citu tautu saprātīgie pārstāvji.
Aizvadītā gadsimta 70.-80.gados poētiskās
semiotikas patrioti (Tartu semiotiskās skolas zinātnieki) bieži aplaimoja civilizācijas
vārdnīcu – kādā laikmetā dominējošos vārdus. Kultūras pētīšanai civilizācijas
vārdnīca ir vilinošs evristiskais avots. Tas joprojām vilina daudzus sociologus,
kulturologus, filosofus. Viņi ar neslēptu entuziasmu izvēlās civilizācijas
vārdnīcu par pētniecisko objektu.
Tas ir pamatoti. Valodai ir ļoti
svarīga loma. Ne velti tēlaini saka, ka dzīves īstenība tiek izkalta ar valodu.
Vārdi būtiski ietekmē dzīves īstenību. Bez vārdiem nekas nenotiek. Ja lietām un
parādībām nav vārda, tad lietas un parādības neeksistē. Tā var droši uzskatīt,
jo bez vārdiem mēs nevaram lietas un parādības fiksēt savās smadzenēs. Vārdiem piemīt
teurģiskās spējas, it kā pārdabiski grozot notikumu gaitu un attieksmi pret
notikumiem.
Latvijas iedzīvotājiem tas ir labi
pazīstams. Latvijas iedzīvotājiem ir milzīga problēma valstiskuma sakarā, jo
nav izvēlēts visiem pieņemams vārds pilsoņu apzīmēšanai. Latvijas pilsoņiem ir
dažāda etniskā izcelsme. Latvijas pilsoņi ir ne tikai latvieši. Latvieši atsakās
valsts visus pilsoņus saukt par latviešiem, bet tajā pašā laikā joprojām bezprātīgi
nav izvēlējušies sev tīkamu vārdu. Latvieši bezprātīgi noraida Raiņa leksiski
normālo priekšlikumu „latvijieši”. Bezprātīgi noraida, taču arī bezprātīgi
nepiedāvā citu vārdu. Bet bez vārda nekas labs nevar notikt. Tāpēc ir problēma.
Pilsoņu korpusam nav vārda, un tas faktiski neeksistē kā vienots veselums. LR
nav pilsoniski saliedēta valsts. Starp pilsoņiem valda neuzticība. Un, lūk, tas
lielā mērā ir tāpēc, ka nav izvēlēts
visiem pieņemams vārds valsts pilsoņu apzīmēšanai. Vārda trūkumu, protams, vissāpīgāk
izjūt cittautiešu pilsoņi. Bez attiecīgā vārda viņi nevar justies pilnvērtīgi
pilsoņi. Arī latvieši nevar justies ērti. Viņi nedrīkst par pilsoņiem saukt tikai
latviešus. Tas būtu aplami un nekorekti. Tā dara tikai tie latvieši, kuri
nekaunīgi cenšās pazemot cittautiešu pilsoņus.
Civilizācijas vārdnīcas saturs
mainās. Tam tā ir jābūt. Saturs mainās reizē ar izmaiņām cilvēku uzvedībā,
darbībā, komunikācijā. Zemes saimnieki – cilvēki – nav sastingušas būtnes. To
nedrīkst teikt arī par „baltajiem” cilvēkiem. Katrā laikmetā priekšplānā iedegās
jauns cilvēciskais tips ar specifisku domāšanas manieri, specifisku īstenības
uztveri un specifisku īstenības ekspluatēšanas tehnoloģiju. Neapšaubāmi – iedegās
ar specifisku vārdu krājumu.
Izmaiņas var būt vairāk vai mazāk
radikālas. Taču vienmēr jaunās izmaiņas ģenerē jaunus vārdus vai no pagultes
izvelk, atdzīvina un semantiski modernizē marginālus vārdus. Tādējādi
civilizācijas vārdnīca ir sava veida leksiskā dokumentācija izmaiņām cilvēkos
un viņu rosībā. Iedziļinoties šajā vārdnīcā, atklājās cilvēku domas, ieceres,
iegribas, ilgas, vērtības, normas, idejas, teorijas, koncepcijas, hipotēzes,
attieksme, spriedumi, sociālā pulsa dinamika, sociālās problemātikas tendētība.
Katrā ziņā atklājās cilvēciskās kvalitātes
jaunumi – izmaiņas cilvēku mentalitātē. Tas ir ļoti svarīgi, jo civilizācijas
vārdnīca ir cilvēku evolūcijas terminoloģiskā skatuve. Cilvēku evolūcija bez mentālajām
inovācijām neeksistē. Savukārt mentālās inovācijas ir nepieciešams vārdiski
noformēt. Cilvēku smadzenēm ir vajadzīgi vārdi. Bez vārdiem cilvēku smadzenes
buksē, un no smadzenēm nav nekādas jēgas. Pelēka un jēla masa, un viss.
Rietumu civilizācijā XIX gadsimta
nogalē pirmo reizi sāka īdzīgi pukstēt apokaliptiskā tematika ar tai adekvātiem
vārdiem. Rietumu izglītotie cilvēki masveidā sāka debatēt par Rietumu
civilizācijas norietu. Viņu pārrunātā apokaliptiskā tematika iedzīvināja īpatnu
vārdnīcu. Tā spraigi turpināja papildināties XX gadsimtā. Īpaši pēc Špenglera uzburtās
intelektuālās zemestrīces.
Sava laikmeta civilizācijas
vārdnīcu izmantoja tāds izcils cilvēku un viņu dzīves seismogrāfs kā Rainis. Viņa
lietotie vārdi var palīdzēt ne tikai uzzināt tā laika civilizācijas vārdnīcas
saturu, bet arī šo saturu salīdzināt ar tagadējās civilizācijas vārdnīcas saturu.
Tas ir interesanti un vēlami. Salīdzinājums izgaismo Rietumu civilizācijas
noieto ceļu aizvadītajos apmēram 100 gados.
Rietumu ļaudis vairākus gadsimtus
dzīvoja ar fanātisku ticību progresam. Progress asociējās ar dzīves idilli. Rietumu
ļaudīm ticību progresam ideoloģiski viltīgi uzpotēja Apgaismības intelektuāļi
XVIII gadsimta otrajā pusē. Zinātniski tehniskie izgudrojumi XIX gadsimtā
ticību progresam pārvērta fanātismā. Eiropiešu karstākā cerība kļuva progress.
Ar laiku kļuva pat karstāka cerība nekā cerība uz Dieva atbalstu. Progress
sistemātiski uzlabojot cilvēku labklājību. Tas šķita ļoti svarīgi, un tas
saskanēja ar cilvēku eksistenciālajiem instinktiem.
Tomēr XX gadsimta sākumā fanātiskā
ticība progresam strauji sašķobījās pretējā nostādnē; proti, sistemātisks
progress nav iespējams, un progress vispār nodara lielu ļaunumu. Raiņa mūžā
ticība progresam bija manāmi iedragāta. Taču vēl ne tik lielā mērā iedragāta,
lai pārstātu gaiši domāt par nākotni, kā tas ir noticis mūsdienās. Pašlaik
nākotnes jēdziens ir rupji nostumts pagultē. Nevēlēšanās runāt par nākotni ir
masveidīga kaisle. Tā vien liekas, ka eiropieši baidās no nākotnes. Iegansts
bailēm ir efektīvs – rases novecošana un izmiršana. Skaidrs, ka tāda melna perspektīva
nemudina nākotnes plānus. Raiņa mūžā eiropeīdu demogrāfiskā bēdu ieleja vēl nebija
atklāta. Domājams, tolaik nevienam pat prātā neienāca, kas „baltos” gaida pēc
apmēram 40 gadiem, kad rases novecošana un izmiršana kļuva nežēlīgs fakts.
Raiņa fiksētais laikmeta vērtējums
lasāms dienasgrāmatās un piezīmēs romānam „Nākotnes cilvēks”. Spoži kvēlo ticība
nākotnei. Nākotnei ir vajadzīgs jauns cilvēks. Rainis viņu sauc par Nākotnes
cilvēku: „Nākotnes cilvēks nav utopija, bet ievadījums utopijai, nākotnes
valstij: rādīt, uz kurieni iet tagadējā attīstība, kā nākotnes cilvēks top,
rodas”.
Raiņa materiālos ir „vecās
pasaules” salīdzinājums ar „jauno pasauli”: „Vecā [pasaule] jau visiem bija
kļuvusi nepanesami sāpīga”. Tajā visu sabojā „amatnieki un diletanti”, „veikala
cilvēki”, „filistri”, „žurnālisti-feļetonisti”, „pilsoniskās emancipētās dāmas”,
kuras ir „iznireļi, parvēniji ar visām to nejaukajām, smieklīgajām īpašībām”.
Rainim „vecās pasaules” nelaimju
galvenie autori ir radošā inteliģence un mietpilsoņi („filistri”). Arī citi Raiņa
laika domātāji Rietumu civilizācijas norietā vainoja radošo inteliģenci un
mietpilsoņus.
Tomēr, salīdzinot ar mūsdienām,
atšķirība ir grandioza. Mūsdienās arī tiek vainota radošā inteliģence. Taču
mūsdienās civilizācijas noriets tiek galvenokārt saistīts ar politiskās elites,
inteliģences un pat aristokrātijas degradāciju. Patiesībā visa eiropeīdu rase
esot totāli zaudējusi pasionaritāti un iestigusi pašnāvnieciskā dūksnājā.
Raiņa sastādītajā mietpilsoņu
portretā sīvākā dzēlība ir jēdziens „parvēniji”. Tā sauc cilvēkus-iznireļus. Viņi
ir cēlušies no zemākiem sabiedrības slāņiem, iekļuvuši privileģēto vai
bagātnieku kārtā un cenšas tos atdarināt. Tātad mums lieliski pazīstami indivīdi.
Šodienas parvēniji ir „perestroikas” mantinieki. LR valdošā kliķe un
„miljonāri” ir parvēniju bars.
Radošās inteliģences portretā sīvākā
dzēlība ir vārds „dekadence”. Rainis 1908.gada 18.jūnijā raksta: „Lai nepārprot
dekadences nozīmi; viņa pati saucas „pagrimšana”, ar ko grib izteikt, ka pate
vairs nezin tālāk uz priekšu iet, ka viņai nau vairs ko teikt, ka viņa ir kāda
uzdevuma piepildīšanās, kādas attīstības apstāšanās un pagrimšana. Tā ir
galvenā nozīme”.
Raiņa mūžā dekadences kritika bija
plaši izplatīta. Dažkārt visu laikmetu dēvēja par dekadences laikmetu. Tā tas
ir arī Špenglera „pasaules vēstures morfoloģijas aprakstos”. Viņš dekadenci
saskatīja jau impresionismā, kas „kalpo lielo pilsētu barbarismam –
samākslotajai mākslai”.
Dekadence ir mākslinieciskā krīze un
radošās inteliģences morālā krīze. Dekadence ir pagrimums, kas parasti seko pēc
attīstības kulminācijas. Mākslā dekadence ir atsacīšanās no sociālo un
nacionālo ideju reālistiskas attēlošanas. Tā vietā klibo subjektīvisms,
misticisms, pseidomitoloģiskums, pseidoetnogrāfiskums, anormālais un amorālais.
Līdz I Pasaules karam Rietumu civilizācijas
vārdnīcā pats negatīvākais (rupjākais, dzēlīgākais, izsmejošākais, ņirdzīgākais)
vārds bija „dekadence”. Līdzās negatīvajam dekadences vārdam figurēja daudzi relatīvi
neitrāli vārdi bez emocionālās, stilistiskās vai citas ekspresīvās nokrāsas.
Tādi vārdi bija materiālisms, sociālisms, kapitālisms, empiriokriticisms,
pozitīvisms, psihoanalīze, racionālisms, proletariāts, buržuāzija. Tolaik
eiropiešu dzīves tonuss vēl bija samērā augsts. Nekas neliecināja par vispārēju
nogurumu un apātiju, kas mūsu gadsimtā nolaidās līdz vulgārai, bravūrīgai,
paštīksmīgai dzīves baudīšanai un šausmīgi negatīvu vārdu lietošanai.
Salīdzinot ar šodien lietotajiem šausmīgi negatīvajiem vārdiem, vārds „dekadence”
skan kā patīkams eifēmisms – labskanīgs vārds, ko lieto kāda rupja vārda vietā.
Gandrīz skan kā kompliments.
Rietumu civilizācijas šodienas
vārdnīcā terminoloģiski drūmākā kvintesence ir tādi šausmīgi vārdi kā
degradācija un deģenerācija. Saprotams, tie nav no gaisa paķerti vārdi. Abi vārdi
ir adekvāti izmaiņām cilvēkos un viņu rosībā. Tāpat šīs izmaiņas ir
piespiedušas izdomāt un lietot tādus vārdus kā postcilvēki un postkultūra. Šajā
ziņā Latvijā vislielākais spiediens nāk no „satoristiem” viņu midzenī
„satori.lv”. LR budžets finansē vietējos postcilvēkus un postkultūru.
Bet iespējami ne tikai Latvijas
paraugi.
Par ko liecina Rietumu masu
komunikāciju piegānošās „fake news”?
Skaidrs, ka „ziņu viltojumi” liecina par degradāciju (pakāpenisku
pasliktināšanos, pagrimumu, panīkšanu) un deģenerāciju (pakāpenisku
demoralizēšanos).
Par ko liecina ASV senāta
2016.gada decembrī atbalstītais likumprojekts „Par talantu”, vēloties valsts
darbā iesaistīt biznesmeņus? Tas liecina par valsts administratīvo resursu
nevarību. Atklāti sakot, liecina par valsts administratīvo resursu degradāciju.
Par ko liecina Vācijas armijā
uzsāktais seksuālās apgaismības darbs, organizējot seminārus par seksuālo
orientāciju un seksuālajām identitātēm? Atbilde nesagādā grūtības. Pirmo
semināru 2017.gada 31.janvārī vadīja pati Aizsardzības ministre. Viņa ievaduzrunā
pievērsās „gendera problemātikai”. Ministre neslēpj, ka Vācija gatavojās
aicināt dienēt armijā gejus, biseksuāļus, transgenderiešus. Labi, ka Bismarks, Vilhelms
II, Hitlers par to nekad neuzzinās. Viņi no kauna nošautos.
Ne velti nākas lasīt šādu rūgtu
patiesību. Eiropa esot mirusi. Tikai pati to neapzinās. Neapzinās tāpēc, ka
dzīvo iracionālā dullumā.
Saprotams, mūsdienās civilizācijas
vārdnīca ir papildinājusies ne tikai ar tādiem šausmīgiem vārdiem kā
degradācija un deģenerārija, postcilvēki un postkultūra. Mūsdienās
civilizācijas vārdnīca ir papildinājusies arī ar tādiem vārdiem kā terorisms,
ekonomiskā krīze, korupcija, hibrīdkarš, globalizācija, neoliberālisms, multikulturālisms,
plurālisms, politkorektums, postmodernisms, seksuālās minoritātes, aukstais
karš, planetārā demogrāfiskā pāreja, vienpolārā pasaule, daudzpolārā pasaule,
migrācija, fundamentālisms, radikālais islams, ģeopolitika, eirāzisms, finansu
kapitālisms, pakalpojumu ekonomika, patērēšanas sabiedrība, masu kultūras
industrija, civilizāciju konflikts. Austrumeiropas mežonīgās vēsturiskās
transformācijas XX gs. beigās sekmēja tādu vārdu rašanos kā noziegumu brīvība,
kriminālā valsts, ģeopolitiskā okupācija. Bez tik tikko minētajiem vārdiem nav
iedomājama mūsdienu „balto” cilvēku nožēlojamā mentālā kvalitāte un nožēlojamā
rosība, spējot totāli aizēnot pagaidām vēl šur tur sastopamo saprātu un
saprātīgo rosību.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru