Rietumu civilizācijas norietam neapšaubāmi
ir hronoloģija – notikumu uzskaitījums laika secībā. Hronoloģijā intriģējošākie
posmi ir norieta sākums un norieta beigas, pēc kā par Rietumu civilizāciju
nāksies izteikties pagātnes formā. Domājams, katram gribas zināt, kad sākās
Rietumu civilizācijas noriets un kad tas sasniegs finišu.
Vēl nesen (pirms apmēram 60
gadiem) samērā viegli bija raksturot abus intriģējošos posmus. Tolaik varēja
droši balstīties uz aprobētu metodoloģiju. Respektīvi, uz likumsakarību
kompleksu, kas liecina par civilizācijas norieta sākumu un tuvošanos civilizācijas
finišam. Pašlaik tā vairs nav. Joprojām samērā viegli var raksturot norieta
sākumu. Taču norieta beigas pašlaik ir ļoti grūti noteikt. Agrāk zināja, ka
norieta beigām civilizācija var tuvoties gadsimtiem ilgi. Tagad par to nevaram
būt pārliecināti. Viss var notikt daudz ātrāk.
Tam ir divi iemesli. Pirmais iemesls
attiecās uz notikumu dinamiku. Svarīga ir
vēsturiskā laika samazināšanās un dažādu procesu tempa pieaugums. Jo tuvāk
mūsdienām, jo īsāks ir vēsturiskais laiks un lielāks ir procesu temps. Senie
laiki ilga 3 tūkst. gadus, viduslaiki – 1 tūkst.gadu, Jaunie laiki – 300 gadus.
Visjaunākie laiki (jauns laikmets) sākās XX gadsimta 70.gados. Cik ilgi
turpināsies visjaunākie laiki, kas reizē ir civilizācijas norieta posms, nav
iespējams pateikt.
Otrais iemesls
attiecās uz demogrāfisko pāreju, kurai civilizācijas norieta enciklopēdijā ir
jāvelta atsevišķs šķirklis un tāpēc par to būs runa citā tekstā.
Agrāk notikumu mērenā pulsācija
ļāva zinātnei konstatēt dažādas likumsakarības. Tajā skaitā civilizācijas
pastāvēšanas likumsakarības. Zinātne samērā droši varēja fiksēt parādības, kuras
liecina par civilizācijas galvenajiem posmiem: civilizācijas rašanos, nostiprināšanos,
uzplaukumu un norietu. Tādējādi zinātne jau XIX gs. nogalē varēja diezgan
precīzi izteikties ne tikai par norieta sākumu, bet arī par norieta beigām.
Pašlaik visiem notikumiem piemīt
milzīgs ātrums. Dzīve virzās ļoti ļoti strauji. Tai ir nenormāls spraigums.
Pirms 50-60 gadiem tā nebija. Protams, dzīve virzījās uz priekšu zināmā tempā.
Bet tas notika mēreni un bez traka ātruma, ļaujot bez steigas analītiski
izvērtēt dzīves katru moderno pasākumu.
Tagad, piemēram, modernās
informācijas tehnoloģijas attīstās tik strauji, ka zinātne (psiholoģija,
socioloģija, kulturoloģija, informātika) nepagūst izvērtēt nevienu inovāciju.
Inovāciju plūsma ir pārāk strauja, un šī straujā plūsma sagādā milzīgas
grūtības analītiskajai kontemplācijai – vērošanai un apcerei. Kontemplācija
vispār neiederās visjaunāko laiku cilvēku apziņas repertuārā. Notikumu dinamika
ir pārāk liela. Tā ir izjaukusi līdzšinējās intelektuālās tehnoloģijas nākotnes
prognozēšanā. Pie tam „balto” cilvēku degradācija pašlaik ir sasniegusi drausmīgu
apjomu, traucējot kaut ko nopietnu pateikt par nākotni.
Jāņem vērā psiholoģiskais aspekts.
No degradētas apziņas var sagaidīt visādus brīnumus. Degradēta apziņa nav
prognozējama. Pat elementāri nav prognozējama. Degradētai apziņai piemīt
spontanitāte un sporādiskums (gadījuma raksturs). No spontānas un sporādiskas
apziņas var sagaidīt jautrus paradoksus. Tie ar savu pretrunīgumu vispārpieņemtajam
un neatbilstību veselajam saprātam agresīvi izjauc jebkuru daudzmaz grodu
prognozējošo konstrukciju.
To nemitīgi redzam Latvijā. Pie
mums tradicionālas ir sūdzības par veselā saprāta trūkumu. Veselā saprāta
trūkums ir norma. Latvija ir kļuvusi atassfēra.* Vietējā varas inteliģence
nekādi nevar lepoties ar apziņas stabilitāti un tāpēc gandrīz katru dienu
tiekamies ar neiedomājamiem brīnumiem valstiskajos procesos. Zagšanā gandrīz
katru dienu atklājās jauni rekordi.
Latviešiem ļoti nelaimējās. XX gs.
beigās viņiem atkal uzdāvināja relatīvu politisko brīvību. Taču tas notika
Rietumu civilizācijas norieta laikā. Tādā nelabvēlīgā laikā ne tikai politiskā
brīvība, bet jebkura cita brīvība izgulsnē, izkāmē, izkliedējās, izkurtē,
izķēmojās, izlādējās, izmežģījās, iznīgst, izniekojās, iztvaiko, izvirst
avantūrismā, parodijā, sirreālismā, groteskā, karikatūriskumā, histērijā,
paranojā, depresijā, derealizācijā, deviancē utt., u.tml.
90.gadu sākumā rietumnieku
pagrimums jau bija uzņēmis prāvus apgriezienus, salīdzinot ar sociālisma zemju
iedzīvotājiem. Par rietumnieku mutāciju satraukti diskutēja un rakstīja
satraucošas grāmatas Rietumu intelektuāļi. Pēc robežu atvēršanas latviešu
ieplūšana šajā pagrimumā bija vēsturiski neizbēgama nelaime. Taču nebija
negādas vajadzības speciāli steidzināt šo ieplūšanu. Latviešu varas inteliģencei
diemžēl pietrūka prāta speciāli nesteidzināt
ieplūšanu rietumnieku pagrimumā. Latviešu varas inteliģence ar vājprātīgiem
tipisku enerģiju tūlīt sāka tautu speciāli musināt, propagandējot idiotisko
saukli par „atgriešanos Eiropā”.
Nacionālajam lepnumam, neapšaubāmi,
nav pamata. Ne tikai latviešu varas inteliģence ir saņēmusi bezprātīguma „debess
mandātu”. Ne tikai latviešu inteliģences degradācijas dēļ nav iespējama sociālā
prognozēšana. Degradācija ir starptautiski kolektīvs pagrimums. Bezprātīguma „debess
mandātu” ir saņēmusi visa Rietumu civilizācija. Tāpēc nākas dzirdēt, ka
pienācis laiks pret Rietumu civilizāciju izturēties kā pret mirušu
civilizāciju. Rietumu civilizācija vairs neatbilst civilizācijas kritērijiem.
Tagad esot par vēlu kaut ko darīt Eiropas un Ziemeļamerikas glābšanai no
bojāejas. Ja antīkā civilizācija neapzinājās savu pagrimumu, tad Rietumu
civilizācija apzinās savu pagrimumu. Tā tīksminās par pagrimumu. Rietumu
civilizācija mirst ar skaidru apziņu, ar baudu izgaršojot katru jauno pagrimuma
pakāpi. Par Rietumu civilizācijas atbilstību civilizācijas kritērijiem nevarot
būt nekādas runas.
Tas ir nopietns pārmetums. Jebkuras
izpausmes neatbilstība kritērijiem liecina par kardinālām pārvērtībām vai nāvi.
Civilizācija nav izņēmums. Arī tai ir savi kritēriji, un neatbilstība tiem ir ciets
arguments visbēdīgākajiem secinājumiem.
Civilizācija ir sociāli vēsturisks
un fundamentāls kopums ar savu identifikācijas kodu . Tāpēc pret civilizāciju
ir jāizturās kā pret laikā un telpā lokalizētu sociālo formu ar tai
specifiskiem kritērijiem. Civilizācijas uzvedība principā ne ar ko neatšķirās
no tautas uzvedības. Uz civilizāciju un tautu attiecās vieni un tie paši kritēriji. Civilizāciju tāpat kā
tautu raksturo pašattīstības un pašregulācijas spējas, garīgās spējas un reproduktīvās
spējas.
Vai ir nepieciešams atgādināt par
latviešu bezspēcību minētajās četrās spējās, reizē ilustrējot stāvokli visā
Rietumu civilizācijā?
Latviešu tautai nav nekāda
nākotnes plāna – pašattīstības redzējuma. Latviešu tauta 2017.gada 16.martā pilnā mērā atsacījās no
pašregulācijas, savā zemē ielaižot okupācijas karaspēku. Latviešu tautas
garīgais sabrukums ir tik liels, ka veicina noziedznieku un postcilvēku politisko
un administratīvo varu. Latviešu tautā mirstība ir ievērojami lielāka nekā
dzimstība, nekādā ziņā neliecinot par reproduktīvajām spējām. Latvija ir ļoti
spilgts pierādījums ieteikumam pret Rietumu civilizāciju izturēties kā pret
mirušu civilizāciju.
Bet tagad konkrēti par norieta
sākumu.
Rietumu civilizācijas norieta sākums
ir Reformācija. Speciālajā literatūrā tas ir viens no populārākajiem apgalvojumiem.
Reformācija bija reliģiski
politiskā kustība. Tā būtiski izmainīja eiropeīdu dzīvi. Reformācijas
konceptuālais karkass veicināja ļoti daudzas ārdošas pārmaiņas. Tādējādi
norieta datumu var fiksēt precīzi. Viss sākās ar Reformācijas iniciatora M.Lutera
95 tēžu publiskošanu 1517.gada 31.oktobrī.
Reformācijas mērķis bija panākt
kardinālas izmaiņas reliģiskajā dzīvē. Bet tas bija formālais mērķis. Nevienam
nav noslēpums reliģijas totālā vara pār cilvēkiem. Tāpēc Reformācija sekmēja
kardinālas izmaiņas cilvēku pasaules uzskatā, cilvēku ticībā, ideālos, morālē,
cilvēku sūtības izpratnē, sociālajās attiecībās, saimnieciskajā darbībā,
valstiskuma realizācijā. Reformācijas rezultāts bija mentāli globāls, aptverot
visus sociālizācijas aspektus. Reformācija izmainīja cilvēku garīgo un
materiālo pasauli. Reformācija bija tendēta uz jauna cilvēka tipa radīšanu.
Reformācijas rezultātā nošķīrās jauni kristietības virzieni katrs ar savu
cilvēciskuma koncepciju. Vienā no jaunajiem virzieniem, luterānismā, ir
iesvētīti daudzi latvieši.
Kāpēc Rietumu civilizācijas
norieta sākumu saskata Reformācijas kustībā?
Atbilde ir samērā lakoniska.
Reformācijas kustība eiropeīdos veicināja ateisma izplatību, bet savukārt
ateisms, novēršanās no reliģiskās ticības, degradēja cilvēku garīgo pasauli.
Ateisms tāpat kā Reformācija sekmēja kardinālas izmaiņas cilvēku pasaules
uzskatā, cilvēku ticībā, morālē, cilvēku sūtības izpratnē, sociālajās
attiecībās, saimnieciskajā darbībā, valstiskuma realizācijā. Arī Latvijā reliģija
ir atdalīta no valsts. Tātad valsts iedzīvotāji oficiāli ir atdalīti no
reliģijas potenciāla palīdzēt cilvēkiem.
Ateisms tipoloģiski ir radniecīgs
reliģijai. Ateisms tāpat kā reliģija ir uzskatu sistēma, kas organiski attiecās
uz cilvēku garīgo pasauli. Atšķirība ir tā, ka reliģiski orietētā garīgajā
pasaulē tiek atzīts Dievs, bet ateismā tiek noliegta Dieva esamība.
Bet, izrādās, cilvēku dzīve bez
Dieva pārvēršās morālajā visatļautībā. Savukārt morālā visatļautība ir sākums
deģenerācijai, kas ir latīnisms (lat. degenerare)
pakāpeniskam demoralizēšanās procesam. Nākas atcerēties F.Dostojevska romānos populāros
morālās deģenerācijas formulējumus. Tie sākās ar vārdiem „Ja Dieva nav,
tad...[viss ir atļauts u.tml.]”. Atsakoties no Dieva, cilvēki no sevis izdzen
dvēseli. Cilvēki bez dvēseles nav cilvēki. Civilizācija, kura neatzīst nekādu
augstāko principu, kas Rietumu civilizācijā asociējās ar Dievu, ir nolemta
straujai bojāejai. Augstākā principa neatzīšana nekavējoties noved pie jebkādu
principu neatzīšanas, kas mums šodien sagādā saldu baudu.
Speciālajā literatūrā otrs
populārs apgalvojums attiecās uz Apgaismības negatīvo lomu. Apgaismība,
saraujot saites ar eiropiešu garīgo pagātni, ievadīja Rietumu civilizācijas
norietu.
Apgaismības sākumu daudzi
speciālisti saskata pēc franču filosofa Renē Dekarta grāmatas „Pārruna par
metodi” publicēšanas 1637.gadā (tā ir izdota arī latv.val.). Tātad
civilizācijas noriets it kā sācies XVII gadsimtā.
Taču vienprātība par Apgaismības
rašanos zinātnē neeksistē. Dekarts esot bijis tikai priekštecis radikālajām
pārmaiņām. Apgaismība kā eiropeīdu vēsturiskais projekts bija XVIII gadsimtā, kad darbojās tādas personības
kā Voltērs, Didro, Ruso, Monteskjē, Lesings, Herders, Šillers, Gēte. Tas ir ļoti
izplatīts viedoklis.
Šis viedoklis ir sastopams arī
Latvijas kultūras vēsturē. XVIII gadsimtā Rīgā koncentrējās labi izglītoti un
vispusīgi apdāvināti cilvēki. Viņiem interese par mākslu, daiļliteratūru,
filosofiju, vēsturi, dabaszinātni nebija ārišķība, bet gan patiesas inteliģences
nosacīta nepieciešamība. XVIII gadsimtā iznāca pirmie kalendāri latviešiem.
Vispirms 1758.gadā Kurzemē, pēc tam 1782.gadā Vidzemē. Kalendārs ātri kļuva par
vienu no galvenajiem informācijas avotiem latviešu zemnieku viensētās, kopā ar
Bībeli topot par kultūras attīstības savdabīgu faktoru.
Kāpēc neeksistē vienprātība par
Apgaismības rašanos un tādējādi arī par civilizācijas norieta sākumu?
Iespējamas dažādas pieejas
vēsturiskā materiāla interpretācijā. Pieeju dažādība parasti nesekmē vienprātību.
Tā, piemēram, viena pieeja ir
balstīties uz laika ziņā precīzi fiksējamiem notikumiem. Teiksim, R.Dekarta
grāmatas izdošanas gadu, Voltēra, Didro un citu Apgaismības ideologu darbības gadiem.
Cita pieeja ir balstīties nevis uz precīzi fiksējamiem notikumiem, bet cenšanās
šajos notikumos uztaustīt noteiktas tendences. Pats par sevi ir saprotams, ka
Dekarta grāmatā atspoguļojās noteiktas intelektuālās tendences Eiropas
inteliģencē pirms 1637.gada. Šīs tendences varēja aizsākties ļoti agri. Pat
XIV, XV vai XVI gadsimtā. Ne velti ir sastopama stingra pārliecība, ka
kristiānisma pasaule sāka brukt jau XIV gadsimtā. Šajā gadsimtā aizsākās
galvenās negatīvās tendences (t.s. megatrendi) eiropiešu garīgajā pasaulē.
Nav viegli Apgaismībā konstatēt norietu.
Abi vārdi kopā nesaderās. Katrs velk uz savu pusi. Mūsu izglītībā Apgaismība
tiek jūsmīgi pasniegta kā gaišs periods Eiropas pagātnē. Jūsmīga attieksme pret
Apgaismību acīmredzot vēl ilgi saglabāsies. Masveidā cilvēkiem būs grūti
samierināties ar atziņu, ka Apgaismības laikmetā uzplauka megatrendi, kuri
eiropeīdus noveda līdz civilizācijas norietam. Runa ir par tādiem megatrendiem
kā racionalisms, individuālisms, pseidohumānims, ateisms, feminisms, pseidodemokrātija,
pragmātisms, progresa mānija, pseidoliberālisms. Apgaismības periodā sākās
„balto” cilvēku pašapmāna filosofija un pašapmāna ideoloģija, kas faktiski
kļuva idejiskais pamats un kopsaucējs visiem megatrendiem.**
Ne visus atbaida mūsdienu dzīves
straujā dinamika, kas traucē nākotnes prognozēšanu un tajā skaitā Rietumu
civilizācijas beidzamo gadu nosaukšanu. Par civilizācijas norieta pazīmēm
mūsdienās aizstāv disertācijas. Tas nav pārāk grūts uzdevums. Civilizācijas
norieta pazīmes jau tika formulētas XIX gadsimta beigās. Cita lieta ir konkrēti
nosaukt civilizācijas nāves datumu.
Mūsdienās pats interesantākais un zinātniski
vērtīgākais civilizācijas likteņa izpratnē ir sinerģētikas devums. Jaunais
zinātnes virziens pret krīzēm un katastrofām izturās kā pret dabiskām un
neizbēgamām parādībām. Savukārt pret evolūciju sinerģētika izturās kā pret
kārtības perioda un haosa perioda mainīšanos. Kārtības periodu nomaina haosa
periods, kuram seko kārtības periods. Jebkura jaunā sistēma sākās ar adaptāciju
haosā - piemērošanos dzīvei haosā; respektīvi, dzīvei norieta apstākļos.
Izmantojot sinerģētikas atziņas, jaunas civilizācijas dzimšanu varam konstatēt
vecās civilizācijas norieta laikā. Starp citu, par to liecina daudzi procesi
mūsdienās. Piemēram, postkultūras un postcilvēku straujā ģenēze noteikti
liecina par jaunas civilizācijas veidošanos.
Rietumu civilizācijas beigu posmu
konkrēti nosauca Osvalds Špenglers. Viņa ieskatā Rietumu kultūras un
civilizācijas noriets notiek laikā starp 1800.gadu un 2000.gadu. XIX gadsimtā Rietumu
kultūra degradējās civilizācijas, kaila tehnicisma kundzības, pakāpē. XX
gadsimtā šī civilizācija nīkuļo, bet civilizācijas pilnīga izsmeltība būšot pēc
2000.gada.
Mēs dzīvojam unikālas
demogrāfiskās pārejas laikmetā. Tas unikāli atsaucās uz Rietumu civilizācijas
norietu. Tādos demogrāfiski unikālos apstākļos cilvēces vēsturē nav gājusi bojā
neviena civilizācija. Tāpēc unikālā demogrāfiskā pāreja noteikti ir jāņem vērā,
raksturojot Rietumu civilizācijas norieta beigas. Demogrāfiskās pārejas lomai
ir jāveltī atsevišķs šķirklis. Demogrāfiskās pārejas beigas 2050.gadā var izrādīties
Rietumu civilizācijas nāves laiks.
* Atassfēra – atvasinājums no Zeva meitas Atas, bezprātīguma simbola,
vārda.
** Enciklopēdijā megatrendiem tiks veltīti vairāki šķirkļi.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru