XX gs. otrajā
pusē Rietumu civilizācijā sākās neoliberālisma ēra. Šodienas neoliberālisms
nav Voltēra un citu Rietumu domātāju liberālisms, kas aizstāvēja brīvību un atbildību,
jo brīvība bez atbildības neeksistē. Neoliberālisms sludina tikai brīvību bez
atbildības. Neoliberālismā izpaužas hēdonisma masovizācija un sabiedrības
infantilizācija. Neoliberālisma politikas un ideoloģijas
agresija mūsdienu pasaulē ir ļoti liela. Tā ir tik liela, ka ar šo agresiju
zinātniski teorētiskā un zinātniski publicistiskā kritika netiek galā. Netiek
galā tāpēc, ka pēc II Pasaules kara neoliberālisms ir kļuvis valdošās kārtas
instruments politikā un ideoloģijā. Īpaši rezultatīvi tas ir noticis t.s.
finansu kapitālisma periodā no 70.gadiem. Tolaik Rietumu finansiālajā segmentā
ienāca jauna paaudze – t.s. globālistu paaudze. Rietumu civilizācijā politiskā
vara (reizē arī garīgā vara) pieder neoliberālistiem. Tas atsaucas uz iespēju kritizēt
neoliberālismu. Rietumu civilizācijā ir intelektuālie spēki (un tajā skaitā
akadēmiskajās aprindās), kas ir spējīgi kritizēt un reāli kritizē
neoliberālismu, to atzīstot kā regresu, kas ideoloģiski tiek pasniegts kā
progress. Taču viņu kritika nav simetriska neoliberālistu ideoloģiskajai un
politiskajai agresijai. Viņu kritika nespēj konkurēt ar neoliberālistu
tehniskajām iespējām un zombēšanas paņēmieniem masu komunikācijā. Turklāt
neoliberālisti nav saistīti ne ar kādām morālajām normām. Tāpēc viņu darbībā
valda nekaunība un meli neierobežotā apjomā. Tipisks neoliberālists ir sintētisks
tēls, algoritms, marionete, finansu elites ieliktenis, valsts robežu
likvidētājs, nacionālās vēstures un nacionālās identitātes likvidētājs,
globalizācijas dievs, migrācijas haosa atbalstītājs, progresa dievinātājs, ne
reti - pederasts.
Mūsdienu sociuma
kāda slāņa darbība, uzvedība un komunikācija liecina par neoliberālista
mentalitāti. Nākas konstatēt, ka eksistē īpašs mentalitātes tips – neoliberālista
mentalitāte. Tātad atsevišķu cilvēku kopai eksistē īpašs domāšanas veids,
emocionālā ievirze un dzīves uztvere. Neoliberālista mentalitāte tāpat kā cita
tipa mentalitātes balstās uz mentālām iezīmēm. Arī neoliberālista mentalitāte
ir psihiska izpausme un attiecās uz apziņu. Neoliberālista mentalitāte ir
saistīta ar domāšanu, prātu, uztveri, kognitīviem procesiem. Neoliberālista
mentalitāte nav viena etnosa īpatnība. Neoliberālista mentalitāte nepiemīt
tikai vienas tautas pārstāvjiem, bet ir polietniska parādība.
Neoliberālista
mentalitātes masveidība liecina par jaunu stadiju cilvēku apziņas evolūcijā. Kā
zināms, apziņas evolūcijā ir konstatējams lēcienveidīgums. Cilvēku apziņa neaug
visu laiku kā tas notiek, piemēram, ar kokiem. Koki aug nepārtraukti visu
laiku. Cilvēku apziņa neevolucionē nepārtraukti, bet evolucionē lēcienveidīgi. Apziņas
evolūcijā ir atsevišķas stadijas. Katrā stadijā ir apziņas evolūcijas atslābuma
periods un izteiktas intensitātes periods. Acīmredzot, mēs piedzīvojam
izteiktas intensitātes periodu, kurā intensīvi evolucionē neoliberālista
apziņa. Neoliberālista apziņa pašlaik ļoti aktīvi ietekmē kultūru. Bet tas
norāda par neoliberālista apziņas intensīvo evolūciju. Apziņa formē kultūru. Ja
apziņa intensīvi evolucionē, tad tas intensīvi atsaucās uz kultūru, kura tiek
pieskaņota apziņas intensīvajām izmaiņām. Drīkst atzīt, ka neoliberālista
apziņa ir aizsākusi jaunu laikmetu cilvēces vēsturē. Šajā jaunajā laikmetā
mainās viss. Mainās cilvēks, sabiedrība, ekonomika, varas struktūras, reliģijas
loma, pasaules uzskats, cilvēku vajadzības, kognitīvās intereses, morālās normas.
Neoliberālista
mentalitātē būtisks aspekts ir attieksme pret patiesību. Protams, attieksme
pret patiesību ir jebkuras mentalitātes būtisks aspekts,- visu izšķir tas, kā
attiecīgā mentalitāte izturas pret patiesību. Piemēram, kur saskata patiesības
avotu, kādu vērtību piešķir patiesībai, kāda ir patiesības autoritāte cilvēka
darbībā, uzvedībā un komunikācijā. Patiesība ir domāšanas iezīme – domāšanas
attieksme pret domāšanas priekšmetu. Doma ir patiesa tikai tad, ja tā atbilst
savam priekšmetam. Filosofijā mēdz teikt, ka patiesība ir intelekta
intencionāla (mērķtiecīga, apzināta, apziņā virzīta) atbilstība reālajam vai
iedomātajam priekšmetam. Patiesības izpratnē pats galvenais jautājums ir par
mūžīgas, absolūtas patiesības pastāvēšanu. Var atzīt un var neatzīt mūžīgas,
absolūtas patiesības pastāvēšanu. Piemēram, marksisms atzīst mūžīgas, absolūtas
patiesības pastāvēšanu kā esamības dinamisku vērtību. Ļeņins rakstīja, ka
„cilvēciskās domāšanas iedaba ir spējīga sniegt un reāli sniedz mums absolūtu
patiesību, kura veidojās no nosacīto patiesību summas”. Savukārt reliģiskajā apziņā
patiesības avots ir Dievs. Neoliberālista mentalitātē patiesība nav absolūts,
bet ir vienīgi konvencionāls dialogā panāktas nosacītas vienošanās rezultāts.
Tātad patiesība neeksistē, bet var vienoties par zināmu patiesību. Taču pats
svarīgākais ir tas, ka neoliberālists pret patiesību izturās no subjektīvisma
pozīcijām. Neoliberālists vēlas uz pasauli lūkoties ar subjektīvisma acīm. Neoliberālistam
patiesības fiksācija ir viņa brīvības izpausme. Neoliberālists akcentē savas
leģitīmās tiesības pašam noteikt, kas ir patiesība. Ja viņš to drīkst darīt,
tad viņa personības brīvība netiek ierobežota. Turpretī tā tiek ierobežota, ja
viņam neļauj fiksēt patiesību un dzīvot saskaņā ar viņa fiksēto patiesību. Neoliberālista
mentalitātē tādējādi ietilpst personības brīvības fetišisms. Neoliberālista
mentalitātei nav vajadzīgs, lai doma atbilstu domas priekšmetam. Galvenais ir
ļaut prezentēt domu. Domas atbilstība patiesībai nav svarīga.
Mūsdienās (no XX
gs. 70.gadiem) neoliberālista mentalitāti ļoti dedzīgi propagandē
postmodernisma filosofija. Visvairāk tas attiecas uz vienu no tās
galvenajiem postulātiem – uzskatu brīvību („uzskatu plurālismu”). Postmodernismam
tas paver ceļu cilvēkos sagraut un iznīdēt patiesības alkas, uzticību un
cieņu pret patiesību, bijīgu un svētu attieksmi pret patiesību – filosofisko,
zinātnisko, māksliniecisko un cita veida patiesību. Postmodernisma filosofiskās
stihijas lozungi ir „Nāvi patiesībai!”, „Patiesība ir mirusi!”. Postmodernisms
ar savu patiesības nihilismu cilvēkus pārvērš par patiesības nihilistiem,
atņemot cilvēkiem eksistencionālos pamatus.
Latviešu
populācijā neoliberālista mentalitātes formēšanās sākās pēcpadomju laikā. Tagad
XXI gs. otrā gadu desmita beigās šī mentalitāte ir jau plaši izplatīta.
Saprotams, visvairāk jaunajā paaudzē. Plašo izplatību, visticamākais, veicina problēmas
ar vispārējo attīstību. Teiksim, „uzskatu plurālisms” ir ļoti izdevīgs
aprobežotiem, neattīstītiem prātiem, lepni paverot ceļu uz savas „patiesības”
iespējamību un līdzdalību sabiedrības dzīvē. Aprobežots, neattīstīts indivīds
nesaprot, ka neoliberālista mentalitāte ir vistiešākā šļūkšana uz
pseidointelektuālismu, pseidozināšanām, šarlatānismu, tumsonību, idiotismu,
absurdu, darbības, uzvedības un komunikācijas neatbilstību veselajam saprātam.
„Viedokļu plurālismā” doma neatbilst domas saturam. Cilvēki dzīvo ar kroplu
priekšstatu par sevi un apkārtējo pasauli.
Kas ir hominīds ar neoliberālista mentalitāti?
Tas ir pašzinošs, viszinošs, pašpārliecināts, pašapmierināts subjekts, kas sevi
attaisno ar mītu par subjekta un objekta vienotību. Tāds subjekts iedomājas, ka
viņa doma atbilst domas priekšmetam un viņš nav izraisījis subjekta un objekta
nesaderību, neatbilstību, nevienotību. Hominīds ar neoliberālista mentalitāti
ir sevi nošķīris no pasaules, kā arī sevi nekritiski dievina. Viņam pasaules
vērošana ir tas pats, kas pasaules pārvaldīšana. Viņš grib valdīt, jo viņa
zināšanas par pasauli ir tik patiesas, ka viņš ir pelnījis būt pasaules
valdnieks. Tomēr pārvaldīt pasauli viņš reāli nevar. Viņš to var darīt vienīgi
distancēti – no „viedokļu plurālisma” augstumiem. Tāpēc hominīds ar neoliberālista
mentalitāti ir agresīvs, noliedzošs. Agresivitātes, nolieguma priekšmets ir
cits „viedoklis”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru