Kapitālisma sākuma posmā un arī vēlāk līdz XX gs. otrai
pusei aktuāls bija klasiskais filosofiskais liberālisms, centrā izvirzot
pārstāvniecisku valdīšanu (tauta izvēlas tautas kalpus), vārda, ticības, preses
brīvību, šķiru privilēģiju atcelšanu, brīvu starptautisko tirdzniecību,
maksimālu indivīda brīvību, valsts neiejaukšanos ekonomiskajos procesos,
iecietību kā morāli tikumisko vērtību. XX gs. otrajā pusē liberālisms kā
klasiska filosofiskā kategorija tika atmests. Sākās neoliberālisma ēra, kas
tagad ir sabrukusi – zaudējusi autoritāti un reputāciju, jo kapitālisms ir
izvērties finansu spekulāciju un emisijas formā. Var teikt – radies ir
spekulatīvs finansu kapitālisms, bet bijušajās sociālisma zemēs dažviet radies
kriminālais kapitālisms (Krievijā, Latvijā, Ukrainā u.c.). Šodienas neoliberālisms
nav Voltēra un citu Rietumu domātāju liberālisms, kas aizstāvēja brīvību un
atbildību, jo brīvība bez atbildības neeksistē; neoliberālisms sludina tikai
brīvību bez atbildības. Neoliberālismā izpaužas hēdonisma demokratizācija un
masovizācija, kā arī sabiedrības infantilizācija. Neoliberālisma politikas un ideoloģijas agresija mūsdienu
pasaulē ir ļoti liela. Tā ir tik liela, ka ar šo agresiju zinātniski teorētiskā
un zinātniski publicistiskā kritika netiek galā. Netiek galā tāpēc, ka pēc II
Pasaules kara neoliberālisms ir kļuvis valdošās kārtas instruments politikā un
ideoloģijā. Īpaši rezultatīvi tas ir noticis t.s. finansu kapitālisma periodā
no 70.gadiem, kad Rietumu finansiālajā segmentā ienāca jauna paaudze – t.s.
globālistu paaudze. Šī paaudze savu alkātību, iracionālo kapitālismu, sociālo
bezatbildību un sociālo cinismu no 80.gadiem maskē ar neoliberālismu, to
grandiozi zombējot pasaules sabiedrībā. Kapitālisms sevi nosauca par neoliberālismu,
kaut gan pareizākais nosaukums ir iracionālais kapitālisms, jo gan sociālisms,
gan kapitālisms XX gs. nogalē atklājās kā Apgaismības projekta neizdevušies
bērni. Protams, pats galvenais ir tas, ka finansu varai izdevās panākt
neoliberālisma demagoģijas apsēstu indivīdu politisko varu daudzās valstīs, kā
arī savās rokās pārņemt planētas mediju sfēru. Neoliberālisma iespējas saglabāt
politisko varu uzskatāmi izpaudās Francijā prezidenta vēlēšanās 2017.g.maijā.
Par prezidentu kļuva tipisks neoliberālists – sintētisks tēls, algoritms,
marionete, finansu elites ieliktenis, valsts robežu likvidētājs, nacionālās
vēstures un nacionālās identitātes likvidētājs, globalizācijas dievs,
migrācijas haosa atbalstītājs, progresa dievinātājs, pederasts. Rietumu
civilizācijā politiskā vara (reizē arī garīgā vara) pieder neoliberālistiem.
Tas atsaucās uz iespēju kritizēt neoliberālismu. Rietumu civilizācijā ir
intelektuālie spēki (un tajā skaitā akadēmiskajās aprindās), kas ir spējīgi
kritizēt un reāli kritizē neoliberālismu, to atzīstot kā regresu, kas
ideoloģiski tiek pasniegts kā progress. Taču viņu kritika nav simetriska
neoliberālistu ideoloģiskajai un politiskajai agresijai. Viņu kritika nespēj
konkurēt ar neoliberālistu tehniskajām iespējām un zombēšanas paņēmieniem masu
komunikācijā. Turklāt neoliberālisti nav saistīti ne ar kādām morālajām normām.
Tāpēc viņu darbībā valda nekaunība un meli neierobežotā apjomā. Liela loma ir
tādam neoliberālisma ideoloģiskajam palīgkomponentam kā postmodernismam; reāli
– postmodernistiskajam obskurantismam. Neoliberālisma kritikā ir sastopami tādi
vērtējumi kā “neoliberālisma dzīvnieki”, “intelektuālais tuksnesis”, “morālais
tuksnesis”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru