Vārdi “postmodernists” un “postmodernisms” XXI gadsimtā ir
negatīvi apzīmējumi. Ar tiem nesaudzīgi apsaukā odiozas un perversas izdarības
autoru un viņa produkciju. Dotos negatīvos apzīmējumus Rietumu civilizācijā
nelieto visi cilvēki. Lieto tikai tie cilvēki, kuriem nav pieņemamas odiozas un
perversas izdarības, kuras liecina par Rietumu civilizācijas norietu.
Sastopams
viedoklis, ka postmodernismā vispār dominē divas stihijas: šizoīdā stihija un
narcistiskā (sevis slavināšanas mānija) stihija. Par postmodernisma narcistisko
stihiju asprātīgi ir ironizējis Umberto Eko. Viņaprāt postmodernisma jēdziens ir
kļuvis sava veida slavējošs epitets. Ja ap kāda autora darbu grib radīt lielas
gudrības vai augsta estētiskā līmeņa auru, tad to pieskaita postmodernismam, it
kā piederība minētajam fenomenam jau pati par sevi garantē augstu
māksliniecisko vai zinātnisko kvalitāti.
Rietumos daži
zinātnieki postmodernismu salīdzina ar himēru - Homēra „Iliādā” aprakstīto
zvēru ar lauvas galvu, kazas ķermeni un drakona asti.
Postmodernisms
Rietumu civilizācijā radās XX gadsimta 70.gados. Postmodernismu speciālajā
literatūrā dēvē par kultūras strāvu. Tiesa, ļoti plašu kultūras strāvu,
aptverot filosofiju, mākslu, estētiku, humanitārās un sociālās zinātnes,
izglītību, politiku, ekonomiku.
No 90.gadiem postmodernisma jēdzienu piemēro
daudzpusīga materiāla raksturošanai. Pirmajā laikā tas tā nebija, jo par
postmodernismu izsacījās daiļliteratūras, tēlotājas mākslas un arhitektūras
jomā. Tā, piemēram, postmodernisma klasikā
ietilpst Čarlza Dženksa (C. Jencks)
Londonā 1977.g. izdotā grāmata „Postmodernisma arhitektūras valoda”.
Rietumu civilizācijā
postmodernisma korifeji galvenokārt ir no Eiropas, visvairāk – no Francijas
ebreju izcelsmes intelektuāļiem, diezgan ātri kļūstot par plaši pieprasītiem
modīgiem viesprofesoriem ASV universitātēs.
Daiļliteraturā
par postmodernisma klasiķi uzskata itālieti Umberto Eko un viņa sacerējumu
„Rozes vārds”. Postmodernistos (mākslīgi !?) ieskaita Faulzu, Borhesu, Nabokovu, Miloradu
Paviču, Kortasaru.
Filosofijā dominē
Francijas intelektuāļi Fuko, Barts, Blanšo, Bodrijars, Delezs, Derrida,
Kristeva, Liotars. Viņi ieviesa jaunu teorētiskā diskursa tipu (amerikāņu
iesaukā - French theory, normālu cilvēku
iesaukā – šizoīdo diskursu).
Tēlotājas mākslā
postmodernisma lielākās vērtības ir stilistiskie virzieni, kurus dēvē par
konceptuālismu, neobaroku, Soc-Art, New
Age. Tiem ir savi klasiķi. Piemēram, tēlotājas mākslā amerikāņu
konceptuālisma teorētiķis un praktiķis Džozefs Košuts, popkultūrā slavenais
Endijs Vorhols, krievu Maskavas
konceptuālisma zvaigznes Dmitrijs Prigovs, Ļevs Rubinšteins, Timurs Kibirovs,
Viktors Peļevins, Vladimirs Sorokins.
ASV literārā
konceptuālisma paraugi ir Reimons Federmans un Žaks Rive. Pirmais no viņiem
1976.gadā izdeva romānu „Jūsu ieskatam”, kuru var lasīt no jebkuras vietas.
Ž.Rive savukārt 1979.gadā izdeva romānu „Jaunkundzes no A”, kas sastāv no 408
autoru 750 citātiem.
Jēdziens
„postmodernisms” par filosofisko kategoriju tika pasludināts pēc Ž.-F.Liotāra
darba „Postmodernisma situācija: ziņojums par zināšanām” publicēšanas
1979.gadā. Postmodernisms filosofijā fiksē norieta sabiedrības mentālo
specifiku. Postmodernisma filosofija balstās uz poststrukturālismu, strukturālo
psihoanalīzi, neomarksismu, fenomenoloģiju, strukturālo lingvistiku, semiotiku,
dialoga filosofiju un citām modernām zinātniskajām strāvām XX gadsimtā.
Filosofi
postmodernismu dēvē ne vairāk un ne mazāk kā par filosofēšanas tipu, kāds ir
sastopams kultūrā, saturiski un aksioloģiski distancējoties ne tikai no
klasiskās, bet arī no neklasiskās tradīcijas filosofijā un sevi prezentējot kā
postmūsdienu, t.i., postneklasisko filosofiju.
Postmodernisma
raksturojums vienmēr ir mūsdienu portrets. Turklāt ne visu mūsdienu, bet
visjaunākā perioda portrets, aptverot aizvadītos trīsdesmit un vairāk gadus. Postmodernisma
portrets ir interpretācija, kuru ne reti dēvē par laikmeta diagnozi.
Raksturojot postmodernismu, tiek formulēts priekšstats par kultūras
būtiskākajām tendencēm un sabiedrības garīgajām noslieksmēm. Diemžēl tā ir
civilizācijas norieta diagnoze, civilizācijas norieta tendences un noslieksmes.
Postmodernismā
dominē skeptiska attieksme pret progresu, cilvēka prāta visvarenību un
cilvēcisko spēju neierobežotību. Skeptiska attieksme ir pret Jauno laiku
idejisko fundamentu, kuru izstrādāja Renesanses un Apgaismības laikmetā un kas
savā ziņā kulmināciju sasniedza industriālajā sabiedrībā XX gadsimtā. Tāpēc
tiek uzskatīts, ka postmodernisms ir zināms protests pret Rietumu civilizācijā
pastāvošajām kultūras normām vispār. Tiesa, ne pret visām normām.
Postmodernismā īpatni
(nepieņemami) tiek traktēts cilvēks. Postmodernisma traktējumā cilvēks sevi aizsargā
pret jebkuru kolektīvo sociālo normu, ja tā nesaskan ar viņa garīgajām un
morālajām velmēm. Prasību ievērot kolektīvās sociālās normas cilvēks uzlūko kā
pret viņu represīvi vērstu agresiju un apspiestību. Par cilvēka apspiedēju
kļūst loģika, loģiski funkcionējošs prāts un veselā saprāta izstrādātais
patiesības jēdziens.
Postmodernisma
paradigmā neiederas tādi jēdzieni kā organizācija, kārtība, sistēma.
Postmodernisms visvairāk jūsmo par haotiskām un sistēmiski nenoformētām
struktūrām. Postmodernisms ciena „sprādzienus”, neprognozējamību, neformālu
rīcību, sinerģētisku nestabilitāti.
Postmodernismā
sevišķi aktuāla kļūst cīņa pret visa veida nevienlīdzību – nacionālo, sociālo,
kultūras, dzimuma. Idejiskās kundzības vietā ir jābūt idejiskajai daudzveidībai
- plurālismam.
Postmodernismā
nostiprinās atziņa, ka filosofija vairs nav gudrības un patiesības avots, un
vispār katra patiesība ir patiesība, un nevar būt viena patiesība priekš
visiem; katrs indivīds var apliecināt savu patiesību, jo indivīds pats atbild
par visu. Patiesība ir vārdi, kuri apzīmē tikai to, kas par to nozīmi ir teikts
vārdnīcā. Pie tam svarīgākā ir vārda etimoloģija – vārda agrākā nozīme.
Postmodernismā
zināšanas kļūst par preci, kuras mērķis ir radīt citas preces. Zināšanas tiek
ražotas, lai tās pārdotu. Zināšanas kā informatīvā prece kļūst par galveno
spēku cīņā par varu.
Estētikā postmodernisms
tiecas neklasiski traktēt klasiskās tradīcijas un iedibina plurālistisku
estētisko paradigmu. Proti, postmodernisma estētika ir antisistēmiska,
adogmātiska, orientējas uz asonanses un asimetrijas skaistumu, disharmoniskumu,
neohēdonismu, ķermeniskumu, neglīto, cēlais tiek aizstāts ar pārsteidzošo,
traģiskais – ar paradoksālo un ironizēšana ir galvenā mākslinieciskā poza un
vērtēšanas maniere.
Postmodernismam
pārmet mākslinieciskā tēla jēgas deformēšanu. Uzskatāmi tas izpaužās
postmodernisma iecienītajās instalācijās. Instalācijā nav autora cīņa ar
materiālu, lai radītu tēlu. Instalācija neprasa meistarību, lai radītu tēlu.
Instalācijā neiemiesojās autora personība; instalācijā nav autora personības
aura. Instalācijā neatspoguļojās autora iekšējā pieredze tās patiesajā saturā
un dziļumā; instalācija balstās uz izdomātu jūtu un pārdzīvojumu kompleksu (kā
saka instalāciju veidotāji - „koncepciju”), kuru autors demonstrē ar gatavu
priekšmetu starpniecību.
Postmodernismā
mākslinieciskā tēla vietu ieņem simulakrs.
Simulakra autoritatīvāko teorētisko pamatojumu izstrādāja Žans Bodrijars.
Simulakrs ir pseidoveidojums, kas aizvieto
īstenību. Simulakrs ir neesošās īstenības tēls, īstenības imitācija, pie
tam neesošas īstenības imitācija. Simulakrs ir pseidoreālistisks objekts, kas
nepārstāv nekādu realitāti. Simulakrs ir tukša forma. Metaforiski izsakoties, ja
reālisms ir patiesība par patiesību un sirreālisms ir meli par patiesību, tad
postmodernisms ar saviem simulakriem ir patiesība par meliem.
Postmodernisma
māksla nerada pacilātību, garīgās pilnveidošanās alkas, bet gan haosu,
apjukumu, šoku, bailes, nepatiku, riebumu. Haotiski riebīgais kļūst par
centrālo estētisko kategoriju. Vispopulārākie tēli ir līķi, genitālijas. Garīgā
kultūra tiek pasludināta par atavistisku tradicionālismu. Dzīves jēga,
vēsturiskā loģika, cilvēka sūtība, pasaules liktenis, - šie un citi jēdzieni
zaudē savu vērtību. Eksistenciālā un sociālā izvēle ir nomainīta ar agresīvu
reklāmu. Indivīdu, tautu, kultūru, reliģiju dramatiskās sadursmes ir pārvērstas
par cinisku šovu. Cilvēka asinis, cilvēka dzīve, cilvēka gars ir kļuvis par statistiskām
abstrakcijām un demagoģiskām figūrām. Visu pārklāj augstprātīga un vulgāra
vienaldzība.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru